Visie & Beleidsplein

The behavioural lenses

scherper inzicht op gedrag

Hermsen, S., & Renes, R.J. (2015). The behavioural lenses: scherper inzicht op gedrag. Utrecht: UCREATE Hogeschool Utrecht.

Gedrag is complex en kent vele aspecten. Deze gedragsaspecten zijn vaak onderbelicht of worden tijdens het ontwerpen van producten en diensten onderschat, terwijl ze een groot deel van het succes ervan bepalen. Door vragen te stellen tijdens het ontwerp proces en ideeën aan te reiken voor interventie strategieën in je ontwerp, helpen de gedragslenzen je scherp te focussen op het gedrag van je doelgroep. De verschillende ‘lenzen’ geven onder andere inzicht in hoe je automatische facetten van gedrag kunt beïnvloeden, hoe je doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie van de doelgroep is.

Deze set bevat The behavioural lenses (ringband), het Persuasive by design behaviour change model en het boek "Ontwerpen voor gedragsverandering" van Hermsen en Renes.

Uitgever(s): UCREATE Hogeschool Utrecht,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Sander Hermsen
Reint Jan Renes

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

gedrag
gedragsverandering
theorieën