Visie & Beleidsplein
Fysieke activiteit en de cognitieve ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs
wat is de relatie tussen fysieke activiteit en hersenfuncties, cognitieve functies en leerprestaties?
Hartman, E., & Visscher, C. (2017). Fysieke activiteit en de cognitieve ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs: wat is de relatie tussen fysieke activiteit en hersenfuncties, cognitieve functies en leerprestaties?. Groningen: Centrum voor Bewegingswetenschappen (UMCG / Rijksuniversiteit Groningen).
Dagelijkse voldoende fysieke activiteit is essentieel voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en het aanleren van een actieve levensstijl. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat fysieke activiteit ook het cognitief functioneren en de schoolprestaties positief kan beïnvloeden.
Veel scholen zijn zich bewust van de cruciale rol die ze hebben bij het stimuleren van fysieke activiteit en het aanleren van motorische vaardigheden. Maar hoe kunnen ze hiervoor zorgen tijdens een grotendeels zittende schooldag? Wat zijn de effecten van (extra) fysieke activiteit op school? Zijn er al effecten na één beweegsessie en wat zijn de effecten na weken of maanden fysieke activiteit op school? Als er effecten zijn op de hersenen, leiden deze veranderingen dan ook daadwerkelijk tot verbeteringen in cognitieve functies en schoolprestaties?
Uitgever(s): Centrum voor Bewegingswetenschappen (UMCG / Rijksuniversiteit Groningen),
Download(s)
Fysieke activiteit en de cognitieve ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs : wat is de relatie tussen fysieke activiteit en hersenfuncties, cognitieve functies en leerprestaties?
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Esther HartmanChris Visscher
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
cognitieve ontwikkelingkinderen
primair onderwijs