Visie & Beleidsplein
Vakdidactisch model Spelinzicht
het ontwerpen van uitdagend spelonderwijs
Weeldenburg, G, & Geelen, D (2018, oktober). Vakdidactisch model Spelinzicht: het ontwerpen van uitdagend spelonderwijs.
We staan als leraren LO voor de mooie opdracht om leerlingen meer bekwaam en enthousiast te maken voor een duurzame deelname aan onze beweeg- en sportcultuur (KVLO, 2017). Het creëren van een spelleeromgeving waarin rekening wordt gehouden met de verschillen tussen leerlingen, iedere leerling betrokken is en succesvolle ervaringen op kan doen, is daarom cruciaal. In dit artikel dragen we aan de hand van het speler- en spelgecentreerde vakdidactische model Spelinzicht (Weeldenburg, Zondag & De Kok, 2017) concrete voorbeelden en handvatten aan ten behoeve van het ontwerpen en realiseren van een uitdagende spelleeromgeving in de LO-praktijk. Dit doen we aan de hand van spelactiviteiten die de spelsporten Rugby, Gaelic football en American football als vergezicht hebben.
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Weeldenburg - Vakdidactisch model Spelinzicht - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Gwen WeeldenburgDaan Geelen
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
curriculumsamenwerking
spelleerlijn