Visie & Beleidsplein

De mediaconsumptie sport door ouderen

meer kijkers dan deelnemers

factsheet 2020/3

Dool, R. van den (2020). De mediaconsumptie sport door ouderen: meer kijkers dan deelnemers, factsheet 2020/3. Utrecht: Mulier Instituut.

Ouderen (65 jaar en ouder) keken in 2018 meer naar sport dan in 2010. Dat is een gecombineerd effect van meer kijktijd en een groter aandeel sport in de kijktijd. De volwassen bevolking als geheel kijkt in 2018 wat minder naar televisie dan in 2010, maar ook daar is het aandeel sport in de kijktijd toegenomen.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut waarvoor gebruik is gemaakt van de Vrijetijdsomnibus (2018 vergeleken met 2014) van het Sociaal en Cultureel Planbureau en van het kijkonderzoek van de Stichting Kijkonderzoek (2018 vergeleken met 2010).

Vergelijken in de tijd kan vanwege het schema van grote evenementen zoals Olympische Spelen en WK/EK (mannen)voetbal het best met vier, acht of twaalf jaar ervoor. Als we 2018 met 2014 vergelijken zien we:

  • dat de ouderen net als de volwassen bevolking als geheel vaker internet gebruiken om sport te volgen;
  • het gebruik van kranten en tijdschriften om sport te volgen afneemt bij de volwassen bevolking als geheel, maar onveranderd is bij de ouderen;
  • radio het minst gebruikt wordt om sport te volgen, maar het gebruik ervan niet is veranderd.

Uitgever(s): Mulier Instituut,

Download(s)

De mediaconsumptie sport door ouderen: meer kijkers dan deelnemers, factsheet 2020/3

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Remko van den Dool

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

media
ouderen
seniorensport
televisie