Visie & Beleidsplein
Greening schoolyards: impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning
Dijk-Wesselius, J.E. van (2020). Greening schoolyards: impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning. J.E. Wesselius.
Een groeiend aantal basisscholen wereldwijd onderneemt het initiatief om het schoolplein te herinrichten met natuurlijke elementen zoals bomen, bloemen, zand, water, grasheuvels en struiken om een aantrekkelijker 'groen schoolplein' te creëren. In de afgelopen decennia is het onderzoek naar de voordelen van groene schoolpleinen voor het welzijn van kinderen toegenomen. Er valt echter nog veel te ontdekken.
Dit proefschrift heeft als doel om de empirische basis voor het vergroenen van schoolpleinen te vergroten en bespreekt
- de impact van groene schoolpleinen op de waardering van kinderen, en hun fysiek, cognitief en sociaalemotioneel welzijn,
- de impact van groene schoolpleinen op het speelgedrag van kinderen tijdens de pauze,
- opvattingen van ouders over groene schoolpleinen, en
- hoe leraren het groene schoolplein kunnen integreren als een buitenleeromgeving.
Uitgever(s): J.E. Wesselius,
Download(s)
Greening schoolyards: impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Janke van Dijk-WesseliusTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
(buiten) spelengroene ruimte
kinderen
proefschriften
schoolomgeving
speelruimte
welzijn