Visie & Beleidsplein
Bewegingsonderwijs (4)
accent op verbeteren van bewegingshadelingsbekwaamheid en meervoudeig deelnamebekwaamheid
Dokkum, G. van, Gerritsen, F., Jacobs, F.M., Massink, M., Mossel, G. van, & Verveld, H. (2022, juli). Bewegingsonderwijs (4): accent op verbeteren van bewegingshadelingsbekwaamheid en meervoudeig deelnamebekwaamheid. LO Magazine 110 (pp. 32 - 33)
Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen aan bewegingssituaties op zich belangrijk voor de individuele ontwikkeling. De naamgeving van beide vakconcepten is bewegingsonderwijs: onderwijs in bewegen. De algemene doelstelling is leerlingen bekwaam te maken voor zelfstandige, verantwoorde, perspectiefrijke en blijvende deelname aan de bewegingscultuur (Stegeman, 2000). Bij het verbeteren van de bewegingshandelingsbekwaamheid en de meervoudige deelnamebekwaamheid zijn verschillende accenten te leggen. Het hangt samen met jouw visie op bewegen en jouw visie op meervoudige deelnamebekwaamheid.
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
auteurscollectief - Bewegingsonderwijs (4) - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Gertjan van DokkumFrank Gerritsen
Frank Jacobs
Maarten Massink
Ger van Mossel
Herman Verveld
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.