Visie & Beleidsplein

‘Ik werd lui, ik had zin in niks’

de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Jonge, M. de, Huiden, D., & Singh, A.S. (2022). ‘Ik werd lui, ik had zin in niks’: de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.

Vanwege de coronamaatregelen waren scholen en sportverenigingen tussen 2020 en 2022 verschillende periodes gesloten. Het wegvallen van georganiseerd sportaanbod creëerde een uitdaging voor jongeren om te (blijven) bewegen. Eerder onderzoek laat zien dat de sportdeelname van deze groep tijdens de periodes van strengere maatregelen is gedaald.

Het doel van dit onderzoek is om een beeld te krijgen van de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs van 14 tot 16 jaar. Daarbij kijken onderzoekers van het Mulier Instituut naar de rol van de verschillende elementen van het physical literacy-raamwerk (motivatie, competentie, vertrouwen en kennis) in het beweeggedrag van deze doelgroep.

Voor dit onderzoek zijn interviews gevoerd met twintig leerlingen (14-16 jaar) van vijf scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland.

Uitgever(s): Mulier Instituut,

Download(s)

‘Ik werd lui, ik had zin in niks’: de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Maxine de Jonge
Demi Huiden
Amika Singh

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

corona virus
jeugd
lichaamsbeweging
voortgezet onderwijs