Visie & Beleidsplein

Monitor The Daily Mile

1-meting

Slot-Heijs, J.J., & Melman, M. (2023). Monitor The Daily Mile: 1-meting. Utrecht: Mulier Instituut.

Variatie in de uitvoering en een intrinsiek gemotiveerde leerkracht zijn belangrijk voor het succes van The Daily Mile. Beide zien we terug op scholen die al langer aan The Daily Mile deelnemen. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

The Daily Mile is een beweeginitiatief voor scholen waarbij een klas minimaal drie keer per week 15 minuten buiten een rondje rent. Leerkrachten houden hun eigen motivatie en die van de leerlingen hoog door bijvoorbeeld:

  • verschillende routes te lopen;
  • te werken met een beloning;
  • een spelvorm te gebruiken.

Actieve deelname aan The Daily Mile afgenomen
Het aandeel scholen dat in 2022 The Daily Mile uitvoert of van plan is binnenkort (weer) te starten (54%) is lager dan in 2021 (74%). The Daily Mile wordt vaak als iets extra’s gezien en krijgt dus snel minder prioriteit dan andere zaken op school. Ook verminderde motivatie blijkt reden voor scholen om (tijdelijk) met The Daily Mile te stoppen.

Een nieuwe stimulans is nodig om de deelname aan The Daily Mile weer te doen stijgen. Scholen geven bijvoorbeeld aan dat het voor hun motivatie goed zou zijn als initiatiefnemer JOGG The Daily Mile opnieuw bij onder de aandacht zou brengen bij basisscholen.

Uitvoering van The Daily Mile loopt sterk uiteen
Hoe scholen The Daily Mile uitvoeren, verschilt in frequentie, duur en intensiteit. Een derde tot de helft van de klassen (groep 3 tot en met 8) loopt The Daily Mile minimaal drie keer per week.

De uitvoering lijkt samen te hangen met het doel dat de leerkrachten met The Daily Mile hebben:

  • Op scholen waar The Daily Mile wordt gebruikt om even de energie kwijt te kunnen, wordt The Daily Mile incidenteel ingezet.
  • Op scholen waar The Daily Mile in het lesrooster is opgenomen, willen leerkrachten vaker het belang van bewegen aan hun leerlingen meegeven.

Het uiteindelijke doel is het vergroten van het uithoudingsvermogen van leerlingen. Dat wordt waarschijnlijk niet op alle scholen gehaald, omdat veel scholen afwijken van de kernprincipes (drie keer per week 15 minuten).

Monitor The Daily Mile onder geregistreerde scholen
Dit onderzoek is een tweede meting onder scholen die bij The Daily Mile zijn geregistreerd. Met vragenlijsten zijn de uitvoering, ervaring en ondersteuningsbehoeften in kaart gebracht. De vragen waren grotendeels hetzelfde als bij de eerste meting in 2021. 95 docenten hebben de vragenlijst compleet ingevuld.

Naast de vragenlijst zijn acht telefonische gesprekken gevoerd met docenten om meer zicht te krijgen op de verhalen achter de cijfers.

Uitgever(s): Mulier Instituut,

Download(s)

Monitor The Daily Mile: 1-meting

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jorien Slot-Heijs
Mark Melman

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

Daily Mile (project)
beweegstimulering
fitheid
primair onderwijs