Visie & Beleidsplein
Motiverend leerklimaat in de praktijk; een abc'tje
Massink, M. (2020, oktober). Motiverend leerklimaat in de praktijk; een abc'tje. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 26 - 29)
Leerlingen kun je niet motiveren. Dat moeten ze zelf doen. Je kunt ze wel uitdagen waardoor de kans vergroot wordt dat ze gemotiveerd raken om mee te doen. De inmiddels welbekende zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan geeft aan dat leerlingen gemotiveerd raken als aan drie basisbehoefte is voldaan; autonomie (gevoel van zelfbeschikking), relatie (verbondenheid, binding met anderen) en competentie (mogelijkheid tot eigen succeservaringen) Wat betekent dit abc'tje (a (autonomie)-b (binding)-c (competentie) voor de praktijk? Is het werkelijk een abc'tje? Kan het de motivatie bevorderen? Voorbeelden uit de praktijk.
motiveren leerklimaat, autonomie, binding (relatie), competentie
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Massink - Motiverend leerklimaat in de praktijk een abc-tje - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Maarten MassinkTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.