Visie & Beleidsplein

Serious games: potentie en uitdagingen voor bewegend leren

Bulkens, D., Koedijker, J., & Geschiere, E. (2023, september). Serious games: potentie en uitdagingen voor bewegend leren. LO Magazine 111 (pp. 18 - 20)

Slechts iets meer dan de helft van de kinderen op de basisschool voldoet aan de beweegrichtlijnen. Kinderen zitten gemiddeld ruim zeven uur per dag, waarvan drie uur op school (CBS & RIVM, 2021). Om af te wisselen tussen zittend leren en bewegen, zetten steeds meer scholen in op bewegend leren als onderdeel van een dynamische schooldag.
Steeds vaker worden digitale middelen ingezet om bewegend leren toe te passen in de klas. Denk aan interactieve muren en vloeren waar digitale spellen op gespeeld worden, ook wel (serious) games genoemd. Een serious game is een spel dat ontworpen is om iemand kennis of vaardigheden te laten opdoen, bijvoorbeeld in rekenen of taal. Dit kan gebruikt worden om de zittende lessen op school te onderbreken met bewegen. Maar hoe kunnen serious games het leren door middel van bewegen versterken en waar liggen de uitdagingen? Dit artikel neemt je mee in de zoektocht naar de kansen en uitdagingen van serious games in het  onderwijs.

bewegend leren, serious games, beweegmuur

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Bulkens - Serious games potentie en uitdagingen voor bewegend leren - KVLO

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Dion Bulkens
Johan Koedijker
Eline Geschiere

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.