Visie & Beleidsplein
Beweeggedrag van kinderen op de basisischool
hoe ervaren kinderen en ouders feedback op beweeggedrag?
Verheij, C., Meijers, V., Hilbrands, M., Veerman, M., & Hartman, E. (2023, december). Beweeggedrag van kinderen op de basisischool: hoe ervaren kinderen en ouders feedback op beweeggedrag?. LO Magazine 111 (pp. B57 - B65)
Steeds meer kinderen bewegen te weinig, terwijl bewegen juist zo belangrijk is om gezond op te groeien. Het geven van gerichte feedback op het beweeggedrag kan bewustwording bij kinderen en hun ouders stimuleren, wat kan leiden tot positieve veranderingen. We hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van een beweegportfolio waarin op een kindvriendelijke manier feedback wordt gegeven op het beweeggedrag van kinderen. In dit artikel presenteren we hoe een groep kinderen (8-12 jaar) scoort op aspecten als ervaren competentie, motoriek, fitheid en fysieke activiteit. Vervolgens beschrijven we hoe kinderen en ouders feedback op deze aspecten via een beweegportfolio ervaren en welke verwachtingen zij hebben over hoe het beweegportfolio (in de toekomst) kan bijdragen aan gezond(er) beweeggedrag. Tot slot bespreken we welke rol de school volgens ouders en leerkrachten kan spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl en worden alternatieve mogelijkheden besproken die, naast het beweegportfolio, kunnen bijdragen aan gezondheid op school.
beweeggedrag, leefstijl, bewegingsonderwijs, feedback, gymrapport
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Verheij - Beweeggedrag van kinderen op de basisschool - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Chiara VerheijVivian Meijers
Manon Hilbrands
Moud Veerman
Esther Hartman
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.