Visie & Beleidsplein

Bewegingsonderwijs en burgerschap: een integrale benadering (2)

welke bijdrage levert bewegingsonderwijs aan burgerschap?

Mossel, G. van (2024, maart). Bewegingsonderwijs en burgerschap: een integrale benadering (2): welke bijdrage levert bewegingsonderwijs aan burgerschap?. LO Magazine 112 (pp. B58 - B62)

In LO Magazine 8 2023 stond een interview met Gert Biesta. In het eerste vervolgartikel in LO Magazine 1 2024 onderzochten we hoe de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie van invloed kunnen zijn op het bewegingsonderwijs. We presenteerden een curriculair werkmodel met deze drie doeldomeinen als pijlers voor het bewegingsonderwijs. In dit tweede deel bespreken we de rol van bewegingsonderwijs in relatie tot het bredere thema burgerschap op school. De drie doeldomeinen blijken ook waardevolle handvatten te bieden voor onderwijs in burgerschap. Hieronder volgt eerst een korte samenvatting van beide leergebieden en de drie doeldomeinen. Daarna bespreken we de bijdrage van  bewegingsonderwijs aan burgerschap: een integrale benadering van de drie doeldomeinen.

burgerschap, bewegingsonderwijs, kwalificatie, socialisatie, subjectificatie

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Mossel - Bewegingsonderwijs en burgerschap een integrale benadering (2) - KVLO

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Ger van Mossel

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.