Visie & Beleidsplein
Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs: een vak apart
Slot-Heijs, J.J., & Lucassen, J.M.H. (2020, mei). Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs: een vak apart. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 50 - 52)
Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs kent andere accenten. Net als bij ander basisonderwijs vinden de schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs het ontwikkelen van motorische vaardigheden belangrijk bij bewegingsonderwijs. Voor het speciaal (basis)onderwijs wordt dat gevolgd door sociale vorming, schoolleiders vinden dat vaker belangrijk dan die in het regulier onderwijs. Verder geven de schoolleiders in het s(b)o aan dat er veel persoonlijke aandacht wordt gegeven aan leerlingen. Vakleerkrachten hebben daarin een belangrijke rol. Wat betreft lestijden voor bewegingsonderwijs gaat in het speciaal onderwijs relatief veel tijd op aan omkleden en vervoer van/naar de accommodatie. De kwaliteit van het bewegingsonderwijs op hun schoollocatie beoordelen de schoolleiders als goed. Dit zijn een paar belangrijke bevindingen van de 1-meting bewegingsonderwijs en sport in het speciaal onderwijs, uitgevoerd door het Mulier Instituut. In dit artikel worden deze bevindingen verder toegelicht.
onderzoek, 1-meting, speciaal onderwijs, passend onderwijs
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Slot - Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs een vak apart - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Jorien Slot-HeijsJo Lucassen
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.