Visie & Beleidsplein
Maatschappelijke effecten van topsportevenementen
whitepaper
Hover, P., Heijnen, E., & Breedveld, K. (2025). Maatschappelijke effecten van topsportevenementen: whitepaper. Nijmegen: HAN University of Applied Sciences.
Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma hebben een vierde whitepaper uitgebracht. In deze publicatie is de belangrijkste kennis over maatschappelijke effecten van topsportevenementen bij elkaar gebracht. Ook zijn er kennishiaten benoemd die richting geven aan vervolgonderzoek.
De thema’s die worden behandeld zijn: sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Daarnaast is beschreven op welke manier topsportevenementen als hefboom (‘podium’) gebruikt kunnen worden en hoe dat tot impact en legacy kan leiden. Dit whitepaper maakt deel uit van werkpakket 4.
---
Binnen het onderzoeksprogramma MOVES worden vier thema’s onderscheiden, welke worden uitgewerkt in vier werkpakketten (WP's):
- WP 1: Betrokkenheid & draagvlak van topsportevenementen, whitepaper.
- WP 2: Publiek-private samenwerking bij topsportevenementen, whitepaper.
- WP 2: Publiek-private samenwerking bij topsportevenementen, meta-analyse.
- WP 3: Economische effecten van topsportevenementen, whitepaper.
- WP 4: Maatschappelijke effecten van topsportevenementen, whitepaper (dit onderzoek).
Uitgever(s): HAN University of Applied Sciences, Universiteit Utrecht, The Hague University of Applied Sciences, Mulier Instituut,
Download(s)
Maatschappelijke effecten van topsportevenementen
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Paul HoverEva Heijnen
Koen Breedveld
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
maatschappelijke effectentopsportevenementen