Visie & Beleidsplein
Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6)
het zoeken naar een leerkans
Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, juni). Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6): het zoeken naar een leerkans. LO Magazine 113 (pp. 24 - 27)
Kinderen hebben vaak zin om te bewegen, we noemen dat een beweegwens. Ze komen niet naar een les beweegonderwijs om een leerdoel te behalen. Een leerkracht komt wel met een pakket ‘leerdoelen’ naar de les en hoopt dat die aansluiten bij de beweegwensen van de kinderen. Er is spanning tussen de doelen van de leerkracht en wensen van kinderen. Zie het artikel Planmatig en verdiepend bewegingsonderwijs (5), de spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen in LO (Keijser & Lahnstein, LO Magazine 3, 2025). Deze spanning gaat over de zoektocht naar ‘onderwijs op maat’. Onderwijs op maat is een mix van leerkrachtdoelen en kindwensen, waarbij er een gezamenlijk gedeelde leerkans tijdens de les ontstaat. In dit artikel beschrijven we drie mogelijkheden om als leerkracht achter de gezamenlijke leerkans te komen.
beweegdoelen, beweegwensen, leerkansen
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Keijser - Planmatig verdiepend beweegingsonderwijs (6) - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Nick KeijserKoen Lahnstein
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.