Visie & Beleidsplein
Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4)
verdiepend beweegonderwijs vertaald in gymstripverhaal
Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, juli). Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4): verdiepend beweegonderwijs vertaald in gymstripverhaal. LO Magazine 113 (pp. 19 - 23)
In de vorige drie delen hebben we uitvoerig toegelicht hoe wij aankijken tegen beweegonderwijs, de nieuwe conceptkerndoelen, de doeldomeinen en de didactische begrippen. Deze worden in dit artikel samenvattend weergegeven in een overzicht met drie vragen. Hoe lukt de beweegactiviteit? BBB: brede Beweeguitdaging, betere Beweeguitvoering en boeiende Beweeguitbouw. Hoe loopt de samenwerking? SSS: beschreven in Schoolvakwerkplan, Samen regelen en Sfeer. Hoe leeft de motivatie? ABC: Autonomie, Binding en Competentie. Uiteindelijk wordt deze didactiek waargemaakt door het lesgeven in lessenreeksen, zodat elk doeldomein in een bepaalde les meer aandacht kan krijgen. De kinderen kunnen zich daardoor verdiepen in de domeinen Leren bewegen (beweegvorming), Samen bewegen (groepsvorming) en Betrokken bewegen (persoonsvorming). In dit laatste deel willen we het eigen didactische verhaal weer klein maken door het vorm te geven in een stripverhaal
verdiepend beweegonderwijs, leren bewegen, samen bewegen, betrokken bewegen
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Keijser - Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4) - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Nick KeijserKoen Lahnstein
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.