Visie & Beleidsplein

Sportfan via bezoek en media

2012-2024

Leenen, T., Smit, D., & Hover, P. (2025). Sportfan via bezoek en media: 2012-2024. Utrecht: Mulier Instituut.

49 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder vindt het belangrijk dat in Nederland grote internationale sportevenementen georganiseerd worden. 14 procent vindt dat onbelangrijk. Vooral mannen en sporters hechten belang aan de organisatie van sportevenementen. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Bezoek sportevenementen
17 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder bezoekt in 2024 maandelijks of vaker sportevenementen (2022 en 2020: 16%-11%). Dit zijn 2,7 miljoen personen.

Volgen van sport via media
Het aandeel van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder dat wekelijks of vaker sport volgt via de media is in 2024 56 procent (2022 en 2020: 58%-55%). Dit zijn 9,5 miljoen personen. Het meest gebruikte kanaal is (online) televisie. Tieners volgen sport vooral via sociale media.

Nederland behoort tot Europese koplopers sportevenementenbezoek
Nederland behoort tot de Europese koplopers wat betreft bezoek aan sportevenementen. Daarnaast behoort Nederland tot de landen waar het verschil tussen mannen en vrouwen ten aanzien van het bezoek aan sportevenementen klein is. Het beeld in 2015 was vergelijkbaar.

Informatie op basis van drie databronnen
Voor dit onderzoek zijn data van de Vrijetijdsomnibus, het Nationaal Media Onderzoek en  Eurostat gebruikt.

Uitgever(s): Mulier Instituut,

Download(s)

Sportfan via bezoek en media: 2012-2024

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Ton Leenen
Denise Smit
Paul Hover

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bezoekers
sportevenementen
supporters
televisie