Visie & Beleidsplein
De aansluiting tussen binnen- en buitenschools leren bewegen en sporten
(2000). De aansluiting tussen binnen- en buitenschools leren bewegen en sporten. Bennekom: Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB).
Om de ambitie te realiseren dat kinderen een positieve sport -en beweegattitude meekrijgen en hun leven lang sportief actief blijven is een goede en brede introductie essentieel. De doelen van het bewegingsonderwijs en de sportvereniging zijn steeds meer naar buiten en naar elkaar gericht en daarom kunnen beide veel voor elkaar betekenen om bovenstaande ambitie te realiseren. Het onderwijs en de sport ontmoeten elkaar in het gebied van sport en bewegen tussen de gymles op school en de training bij de sportvereniging. Zowel vanuit het perspectief van het kind, het onderwijs als de sport is dit tussengebied een ideale overgangsplaats van binnenschoolse naar buitenschoolse activiteiten. Ofwel, voor een goede introductie in de samenleving van de sport. Het start- of uitgangspunt van het onderwijs en de sport is echter verschillend. Dit maakt dat de huidige invulling van sport en bewegen in dit tussengebied nog niet optimaal is voor een goede overgang van binnenschoolse naar buitenschoolse sport- en beweegactiviteiten. Inzicht in overeenkomsten en verschillen tussen onderwijs en sport kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een beter sport- en beweegaanbod op de grens en de overgang van de gymles naar sport. Vandaar deze notitie, waarin behalve een analyse ook een richting wordt aangegeven hoe de aansluiting via bijvoorbeeld sportkennismakingsprojecten, gerealiseerd kan worden.
Uitgever(s): Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB),
Download(s)
De aansluiting tussen binnen- en buitenschools leren bewegen en sporten
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bewegingsonderwijsgezondheidsgedrag
kinderen
sportverenigingen