Visie & Beleidsplein

School en sport samen werken

rapportage van de kwalitatieve analyse in het kader van de brede analyse 'school en sport, samen sterker'

Lagendijk, E. (2006). School en sport samen werken: rapportage van de kwalitatieve analyse in het kader van de brede analyse 'school en sport, samen sterker'. Amsterdam: DSP-Groep.

Het thema `school en sport' leeft enorm bij vooral beleidsmedewerkers en in wat mindere mate op scholen. Dit heeft geleid tot een breed over het land uitgewaaierde projectencarrousel van kennismakingslessen, sportpassen, beweegmanagementteams en wat dies meer zij. Het gezamenlijke `school en sport' aanbod dat hieruit voortvloeit is in zijn algemeenheid in omvang vrij beperkt en ad hoc. Juist omdat het om projecten gaat, is gekozen voor één of enkele wijken, daarbinnen één of enkele scholen, en daarbinnen enkele groepen of klassen. Dat zijn de twee belangrijkste conclusies uit het onderzoek van DSP-groep in opdracht van de ministeries van VWS en OCW naar 'school en sport' in het basis- en voortgezet onderwijs in het kader van de Brede Analyse voor de Alliantie School en Sport. DSP-groep onderzocht het sport- en beweeggedrag van leerlingen in twintig wijken in Nederland bij scholen, gemeenten en sportverenigingen, en sprak met ouders, leerlingen, bestuurders, sportbuurtwerkers en schooldirecteuren. In beweegtijd van jongeren uitgedrukt levert de samenwerking tussen scholen en sportaanbieders niet veel extra op. De jeugd sport en beweegt veruit de meeste tijd óf op school tijdens de reguliere gymles, óf bij de sportvereniging. De meerwaarde van de samenwerking tussen scholen en sportaanbieders zit hem vooral in kwalitatieve waarden: kennismaking met meerdere takken van sport en een bredere oriëntatie in de sportcultuur bij verenigingen en andere aanbieders. Samenwerking tussen onderwijs en sport heeft in de huidige stand van zaken vooral een meerwaarde in kennismaking met verschillende takken van sport tijdens het bewegingsonderwijs. Via het onderwijs kunnen leerlingen kennismaken met de brede bewegingscultuur. Daarnaast is op ongeveer de helft van de scholen in het basis- en voortgezet onderwijs sprake van een naschools sportaanbod. In het basisonderwijs maakt dat aanbod bijvoorbeeld deel uit van een Brede School of van sportbuurtwerk. In het voortgezet onderwijs zijn dit vooral scholen met een sportactief beleid.

Uitgever(s): DSP-Groep,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Eric Lagendijk

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

accommodaties
buurt-onderwijs-sport
kader
samenwerking
samenwerkingsverbanden
sportaanbod