Visie & Beleidsplein
E-health4Uth
integrating monitoring and prevention in youth health care
Mangunkusumo, R. (2006). E-health4Uth: integrating monitoring and prevention in youth health care. Resi Mangunkusumo.
Proefschrift over E-health4Uth. E-health4Uth is een Internetsysteem dat is ontwikkeld om monitoring en preventie binnen de jeugdgezondheidszorg (JGZ) te ondersteunen en te integreren. Het project richtte zich op basisschoolkinderen van gemiddeld 10 jaar en adolescenten (van middelbare scholen) van gemiddeld 15 jaar; we gebruiken de term "leerlingen" wanneer we naar beide leeftijden verwijzen. Eerst hebben we systemen voor monitoring onderzocht (Hoofdstukken 2 t/m 5), die het afnemen van vragenlijsten over gezondheid en gezondheidsgedrag onder leerlingen betroffen. Daarna hebben we systemen voor preventie onderzocht (Hoofdstukken 6 en 7). De systemen voor preventie betroffen de gehele praktijk van E-health4Uth: vragenlijstafname (wat tegelijkertijd een systeem voor monitoring is), feedback/informatie aan leerlingen en artsen/verpleegkundigen, en counseling door artsen/verpleegkundigen. Feedback aan leerlingen betrof persoonlijke feedback, d.w.z. specifieke voorlichting op basis van persoonlijke kenmerken van de leerling. Dit kon uit drie soorten feedback bestaan: ten eerste informatie over een doorverwijzing gebaseerd op een verhoogd risico (alleen op het voortgezet onderwijs toegepast), ten tweede basale feedback over algemene gezondheidskwesties waarbij de gegeven antwoorden werden vergeleken met bestaande normen, ten derde een diepgaand advies ter bevordering van gezond gedrag wat we advies-op-maat noemen.
Uitgever(s): Resi Mangunkusumo,
Download(s)
E-health4Uth : integrating monitoring and prevention in youth health care
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Resi MangunkusumoTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
adolescenteninternet
jeugdgezondheidszorg
jongeren
kinderen
leerlingen
monitors
preventie
primair onderwijs
proefschriften