Visie & Beleidsplein
Sporten om de kijkers
mediatisering en de invloed van sportorganisaties op het kijkerspubliek
Kunnen, R. (2007). Sporten om de kijkers: mediatisering en de invloed van sportorganisaties op het kijkerspubliek. 's-Hertogenbosch: W.J.H. Mulier Instituut.
Hoe komt het dat sommige takken van sport meer op televisie komen dan andere? Is dat uitsluitend de beslissing van de omroepen? Of kunnen sportorganisaties zelf invloed uitoefenen op het aantal uren zendtijd dat hun sport toegewezen krijgt en het aantal mensen dat naar tv-uitzendingen van hun sport kijkt? De hypothese dat sportorganisaties hier inderdaad in slagen naarmate zij meer zijn gemediatiseerd, staat centraal in dit boek. Er wordt aan de hand van een viertal gevalstudies onderzocht hoe het mediatiseringsproces van sporten in Nederland in zijn werk gaat, en wat de invloed van de verantwoordelijke sportorganisaties is op de omroeporganisaties en het kijkerspubliek. Daarbij worden de ontwikkelingen in het zwemmen, schaatsen en korfbal afgezet tegen de meest gemediatiseerde sport: voetbal.
Uitgever(s): W.J.H. Mulier Instituut, Arko Sports Media,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Ruurd KunnenTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bezoekersmedia
participatie
sportbusiness
televisie