Visie & Beleidsplein
Trainen
een praktijkgids
Galan, K. de (2007). Trainen: een praktijkgids. Amsterdam: Pearson Prentice Hall.
Trainen is het stimuleren van veranderingen van gedrag, vaardigheden en overtuigingen bij deelnemers. De goede trainer zoekt aansluiting bij de praktijk van de (potentiële) deelnemers. Dat betekent dat er geen pasklare oplossingen 'op de plank liggen' als antwoord op een opleidings- of trainingsvraag. Reflectie op het ontwerpen/geven van een training is noodzaak. Bij die reflectie heb je goede theorieën nodig. Voor de ontwerpfase werkt de auteur met de leercirkel van Kolb. Bij de beschouwingen over groepsprocessen krijgt het model van Levine een centrale plaats. Eén werkvorm krijgt bijzondere aandacht, de praktijksimulatie (rollenspel). Naast de bespreking van de trainersvaardigheden komt ook het fenomeen van de persoonlijke (kern)kwaliteiten (Ofman) ter sprake. Mede hierdoor nodigt het boek uit tot een persoonlijke reflectie op wat je voorstelt, of wil voorstellen, als trainer. Het boek zal menig trainer inspireren en niet alleen de beginners; het is goed geschreven en heeft een beknopte - maar terzake doende - literatuurlijst. De praktijkgerichte bijlagen completeren de tekst.
Uitgever(s): Pearson Prentice Hall,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Karin de GalanTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
coachingcursussen
methoden
opleidingen
trainingen
werkvormen