Visie & Beleidsplein
Volop beweging
eerste evaluatie van de leergang bewegingsonderwijs
deelrapport scholen po
Werff, H. van der, & Smeenk, S. (2007). Volop beweging: eerste evaluatie van de leergang bewegingsonderwijs, deelrapport scholen po. Tilburg: IVA.
Rond de bevoegdheid voor het vak bewegingsonderwijs (lichamelijke opvoeding) in het primair onderwijs en de opleiding voor dit vak op de pabo is de situatie gewijzigd. Deze wijziging houdt in dat de bevoegdheid voor het geven van onderwijs in het vak bewegingsonderwijs (lichamelijke opvoeding) van afgestudeerden van de opleiding tot leraar basisonderwijs (pabo) is beperkt tot het geven van dit vak aan de eerste twee groepen van het basisonderwijs en aan de groepen bestemd voor leerlingen tot zeven jaar bij speciale scholen voor basisonderwijs en scholen voor speciaal onderwijs. De pas afgestudeerde leraren kunnen door het voltooien van de "Leergang vakbekwaamheid bewegingsonderwijs via pabo" de brede, volledige bevoegdheid alsnog verkrijgen. De pabo's bieden hiervoor een postinitieel scholingstraject aan. Sommige pabo's geven studenten in de initiële opleiding de mogelijkheid dit traject in delen (soms ook als geheel) te volgen in de vorm van een minor.
De evaluatie van de leergang is gesplitst in drie aparte delen: pabo's, scholen in het primair onderwijs en studenten/ alumni. Voor elk van deze doelgroepen is een aparte vragenlijst gemaakt. IVA, sociaal wetenschappelijk instituut voor beleidsonderzoek en advies, is verantwoordelijk voor het deelonderzoek onder scholen in het primair onderwijs en onder studenten/alumni.
Uitgever(s): IVA,
Download(s)
Volop beweging : eerste evaluatie van de leergang bewegingsonderwijs : deelrapport scholen po
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Harold van der WerffSanne Smeenk
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bewegingsonderwijsevaluatie
primair onderwijs