Visie & Beleidsplein

Spelen in het groen

effecten van een bezoek aan een natuurspeeltuin op het speelgedrag, de lichamelijke activiteit, de concentratie en de stemming van kinderen

Berg, A.E. van den, Koenis, R., & Berg, M.M.H.E. van den (2007). Spelen in het groen: effecten van een bezoek aan een natuurspeeltuin op het speelgedrag, de lichamelijke activiteit, de concentratie en de stemming van kinderen. Wageningen: Alterra.

In dit veldexperiment is het speelgedrag van een klas schoolkinderen (7-9 jaar) uit Sliedrecht in een natuurlijke speeltuin (De Woeste Weide) en een niet-natuurlijke speelomgeving (Sporthal De Stoep) met elkaar vergeleken. Tijdens het spelen is elk kind individueel geobserveerd aan de hand van de Play Observation Scale van Rubin (2001). Tevens werd tijdens het spelen de lichamelijke activiteit van de kinderen gemeten met behulp van stappentellers. Voor en na het spelen zijn de kinderen getest op hun concentratie en stemming. De resultaten laten zien dat het speelgedrag in de natuurlijke speelomgeving meer gevarieerd was dan in de niet-natuurlijke omgeving. Ook werd in de natuurlijke omgeving meer dramatisch, exploratief en constructief speelgedrag geobserveerd. Alleen de meisjes zetten meer stappen in de natuurlijke dan in de niet-natuurlijke omgeving, de jongens zetten juist minder stappen. Spelen in de natuurlijke omgeving leidde niet tot meer verbetering in de stemming en de concentratie

Uitgever(s): Alterra,

Download(s)

Spelen in het groen : effecten van een bezoek aan een natuurspeeltuin op het speelgedrag, de lichamelijke activiteit, de concentratie en de stemming van kinderen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Agnes van den Berg
R. Koenis
Magdalena van den Berg

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

kinderen
natuur
speelruimte