Visie & Beleidsplein

The tipping point

how little things can make a big difference

Gladwell, M. (2001). The tipping point: how little things can make a big difference. London: Abacus.

Het punt van omslag van een randverschijnsel naar een hype - the tipping point - beschrijft Gladwell door het hele boek heen met een kleurrijk palet aan voorbeelden: de uitbraak van SOA's, het begin van de Amerikaanse revolutie, roken, criminaliteit, Sesamstraat, reclames, zelfmoord en de ooit niet zo hippe schoenen genaamd Hush Puppies. Als je naar hypes kijkt als epidemie, zoals Gladwell dat doet, kom je tot nieuwe inzichten en perspectieven.

Hypes, ook wel sociale epidemieën, kennen drie elementen die de komst van een tipping point bepalen. Te weten:

  1. De drager: the law of the few
  2. De boodschap: the stickiness factor
  3. De context: the power of context.

Uitgever(s): Abacus,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Malcolm Gladwell

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

groepsprocessen
innovatie
management
sociale wetenschappen