Visie & Beleidsplein
Inzetten op klantenbehoud loont!
onderzoek nationale fitnessmonitor naar retentiebeleid bij fitnesscentra
Lucassen, J.M.H., & Roest, J. van der (2009). Inzetten op klantenbehoud loont!: onderzoek nationale fitnessmonitor naar retentiebeleid bij fitnesscentra. 's-Hertogenbosch: W.J.H. Mulier Instituut.
Twintig procent van alle nieuwe klanten in een fitnesscentrum zegt binnen een jaar het abonnement weer op. Dat blijkt uit een peiling van Kassa en Intomart in 2008 onder consumenten. Dit levert een omzetverlies op van 180 miljoen euro per jaar. Klantenbehoud is niet alleen vanuit zakelijk oogpunt een must. Stoppen met fitness is voor de betrokkenen zelf vaak ook een teleurstelling. Het betekent dat zij niet langer op deze manier werken aan hun gezondheid. Redenen voldoende om nader onderzoek te doen naar ledenverloop bij fitnesscentra en wat de centra eraan doen om klanten te behouden. Een onderzoek naar retentiemaatregelen had in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Groot-Brittannië en de VS, nog niet eerder plaatsgevonden. Het onderzoek onder ruim driehonderd fitnesscentra is een vervolg op de eerste peiling van de Nationale Fitnessmonitor (De fitnessbranche in beeld - 2008). Het rapport 'Inzetten op klantenbehoud loont!' gaat in op klantenbehoud binnen de Nederlandse fitnessbranche, geeft kengetallen en statistieken weer over klantenbehoud en geeft praktische tips en aanbevelingen voor zowel de fitnessondernemer als de fitnesser.
Uitgever(s): W.J.H. Mulier Instituut,
Download(s)
Inhoudsopgave : inzetten op klantenbehoud loont! : onderzoek nationale fitnessmonitor naar retentiebeleid bij fitnesscentra
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Jo LucassenJan-Willem van der Roest
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
fitnessfitnesscentra
klantenbehoud