Visie & Beleidsplein
Statistiek voor de sociale wetenschappen
deel 2 inleiding in de inductieve statistiek
Nijdam, B., & Buuren, H. van (1999). Statistiek voor de sociale wetenschappen: deel 2 inleiding in de inductieve statistiek. Groningen: Wolters-Noordhoff.
In de sociale wetenschappen vervult de statistiek een belangrijke rol. Studenten in deze wetenschappen moeten vakliteratuur kritisch kunnen beoordelen op de gebruikte analysemethoden, moeten zelf een passende methode kunnen kiezen en een eenvoudige methode zelfstandig kunnen uitvoeren. Bij complexere methoden moeten ze adequaat kunnen communiceren met statistische specialisten. Deze publicatie is geheel gericht op deze doelen. Kenmerken van deze leermethode zijn: de inleiding van een nieuw begrip aan de hand van een eenvoudig voorbeeld, waarna een algemene formulering volgt; de fundamentele uiteenzetting van een techniek met een recept voor het gebruik; de geringe benodigde wiskundekennis; de inschakeling van een rekenapparaat; de veelheid aan oefeningen met antwoorden voor zelfstandige bestudering; het speciaal ontwikkelde computerpakket StatiOn met handleiding en practica in een StatiOnsupplement. De basisstof is verdeeld over drie delen. Deze publicatie betreft deel twee: inleiding in de inductieve statistiek met de benodigde kansrekening. Het betreft de zesde druk.
Uitgever(s): Wolters-Noordhoff,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Bert NijdamHans van Buuren
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
meetmethodenmethoden
onderzoeksmethoden
sociale wetenschappen
statistische gegevens
wetenschappelijk onderwijs
wetenschappen (algemeen)