Visie & Beleidsplein
Bewegingsrijkdom
onderzoek naar professionalisering van onze sport- en bewegingscultuur
Hilvoorde, I. van (2011). Bewegingsrijkdom: onderzoek naar professionalisering van onze sport- en bewegingscultuur. Zwolle: Christelijke Hogeschool Windesheim.
Deze publicatie betreft de lectorale rede van Dr. Ivo van Hilvoorde in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van het lectoraat Bewegen, School en Sport aan de Christelijke Hogeschool Windesheim te Zwolle op vrijdag 27 mei 2011. Als lector binnen dit lectoraat houdt Ivo van Hilvoorde zich bezig met onderzoek naar professionalisering van de sport- en bewegingscultuur. Het lectoraat doet onderzoek naar het beweeggedrag van mensen binnen het onderwijs, de vrijetijdsbesteding en de sportvereniging. Het lectoraat is bijzonder geïnteresseerd in die situaties waarin de culturen van het bewegingsonderwijs en de sport(vereniging) met elkaar in contact komen. Aan de hand van uiteenlopende onderzoekthema's (zoals schoolsport, motorisch leren, serious gaming, diversiteit, de ontwikkeling van 'sportidentiteit') wil het lectoraat kennis verwerven die van belang kan zijn voor de professionalisering van docenten en voor het ontwikkelen van sportbeleid op deze terreinen. In samenwerking met verschillende scholen, gemeenten en instellingen onderzoekt het lectoraat vraagstukken als: Hoe kunnen kinderen worden aangezet tot meer bewegen? Hoe verhoudt de discussie over pedagogisch verantwoord bewegingsonderwijs zich tot de nadruk op selecteren en presteren in de context van sport? Welke rol kan het bewegingsonderwijs krijgen binnen het Olympisch Plan 2028?
Uitgever(s): Christelijke Hogeschool Windesheim,
Download(s)
Bewegingsrijkdom : onderzoek naar professionalisering van onze sport- en bewegingscultuur
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Ivo van HilvoordeTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bewegingsonderwijscultuur
lezingen
lichaamsbeweging
onderzoeken
schoolsport
sport (algemeen)