Visie & Beleidsplein

Spelen op het schoolplein

een inventarisatie naar de stand van zaken op Nederlandse schoolpleinen

(2011). Spelen op het schoolplein: een inventarisatie naar de stand van zaken op Nederlandse schoolpleinen. Utrecht: Jantje Beton.

Conclusies uit dit rapport: Buitenspelen is belangrijk voor de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van kinderen. Buitenspelen is een belangrijke vorm van bewegen en draagt hiermee bij aan het tegengaan van overgewicht. Wel zitten kinderen eenderde deel van hun pauzetijd stil op het schoolplein. Kinderen bewegen meer op scholen waar meer ruimte is en sport- en spelfaciliteiten zijn. In de modelverordening van de VNG staan regels voor de ruimte op schoolpleinen: De omvang van het plein is gebaseerd op het aantal leerlingen (3 m2 per kind) met een maximum van 600 m2 voor een school van meer dan 200 leerlingen. De gemiddelde Nederlandse school heeft 225 leerlingen. Dit is 2,6 m2 schoolplein per kind. Hoewel het voorzieningenniveau relatief hoog is, zijn veel kinderen ontevreden over hun schoolplein: 43 procent vindt zijn schoolplein saai en 60 procent wil meer ruimte voor sport en spel. Daarnaast wil 71 procent van de kinderen meehelpen met de inrichting en onderhoud van het schoolplein. Een derde van de Nederlandse schoolpleinen is na schooltijd niet toegankelijk. In het Zuiden van het land is dit zelfs bijna de helft van de schoolpleinen.

Uitgever(s): Jantje Beton,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.


Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

(buiten) spelen
primair onderwijs
speelruimte