Visie & Beleidsplein

Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs

verstandshuwelijk of echt liefde?

een onderzoek naar de implementatie van schoolgezondheidsbeleid binnen scholen voor voortgezet onderwijs

Boot, N. (2011). Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs: verstandshuwelijk of echt liefde?, een onderzoek naar de implementatie van schoolgezondheidsbeleid binnen scholen voor voortgezet onderwijs. Nicole Boot.

Uit onderzoek is bekend dat gezonde leerlingen beter presteren dan ongezonde leerlingen. Op basis van dit gegeven zou je verwachten dat binnen het onderwijs structureel aandacht wordt gegeven aan gezondheid. Helaas is dit geen vanzelfsprekendheid. Vanuit de wet en regelgeving zijn geen verplichtingen opgenomen ten aanzien van gezondheid binnen het onderwijs. Scholen voelen zich wel verantwoordelijk maar door de grote tijdsdruk die ze ervaren verdwijnt gezondheid vaak naar een lage plaats op de prioriteitenlijst. Om de positie van gezondheid binnen het onderwijs te versterken is in 2001 de schoolslagwerkwijze ontwikkeld. Een werkwijze om scholen te begeleiden bij de ontwikkeling en implementatie van structureel schoolgezondheidsbeleid. Sinds de ontwikkeling en invoering in 2001 is veel ervaring opgedaan met de werkwijze in de praktijk. Deze situatie vormt het uitgangspunt voor het beschreven onderzoek.

Binnen het onderzoek stond de volgende onderzoeksvraag centraal: "Hoe kan de schoolslag-werkwijze bijdragen aan het structureel inbedden van gezondheidsbevordering in de setting school?"

In de verschillende hoofdstukken zijn deelvragen van het onderzoek centraal gesteld en beantwoord. In de inleiding wordt een kader geschetst waarbinnen het onderzoek is uitgevoerd. Naast een beschrijving van de schoolslag-werkwijze wordt een overzicht gegeven van de organisatie van het onderwijs en van gezondheidsbevordering in Nederland. Het eerste deel van het proefschrift (hoofdstuk 1) beschrijft de wetenschappelijke onderbouwing voor schoolgezondheidsbeleid. In deel 2 (hoofdstuk 2) wordt een overzicht gegeven van de huidige positie van schoolgezondheidsbeleid in Nederland. Deel 3 (hoofdstuk, 3, 4, 5, 6) beschrijft de deelonderzoeken die zijn uitgevoerd naar de implementatie van de schoolslag-werkwijze in Zuid-Limburg. In de discussie wordt een reflectie gegeven op de beschreven onderzoekresultaten. Daarnaast worden de onderzoeksresultaten vertaald naar de praktijk van alledag en worden aanbevelingen gegeven voor de toekomst.

Uitgever(s): Nicole Boot,

Download(s)

Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs : verstandshuwelijk of echt liefde? : een onderzoek naar de implementatie van schoolgezondheidsbeleid binnen scholen voor voortgezet onderwijs

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Nicole Boot

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

gezondheidsbevordering
proefschriften
voortgezet onderwijs