Visie & Beleidsplein
Vlaanderen fietst!
sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de fietssportmarkt
Scheerder, J., Lagae, W., & Boen, F. (2011). Vlaanderen fietst!: sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de fietssportmarkt. Gent: Academia Press.
Deze publicatie brengt de Vlaamse fietssportmarkt vanuit een sociaalwetenschappelijk perspectief in kaart. Het boek is vanuit meerdere onderzoeksdisciplines opgebouwd. Zo wordt de fietssport zowel vanuit historische, economische, juridische, psychologische, sociologische als marketinginvalshoek bestudeerd. In het eerste deel ligt de focus op het tijdstrendperspectief. Hier staan de evoluties in de fietssport en de ontwikkelingen op het gebied van wielersponsoring centraal. Het tweede deel zoomt in op de actieve deelname aan de fietssport. Hier worden zowel het sociale, het sociaalpsychologische als het uitgavenprofiel van fietssporters in beeld gebracht. Daarnaast wordt ook een typologie van fietssporters gepresenteerd. In het derde deel ligt de klemtoon op de professionele wielersport. Meer bepaald wordt hier de marketingwaarde van en de betalingsbereidheid voor de Ronde van Vlaanderen onderzocht. Vervolgens wordt ook het veldrijden vanuit een marketingperspectief bestudeerd. Elk deel wordt afgerond met een specifieke case. Dit werk richt zich op eenieder die professioneel of vrijwillig betrokken is bij het beleid, de organisatie en/of de marketing van de fietssport en het wielrennen. Daarnaast biedt dit boek ook een schat aan informatie voor al wie geïnteresseerd is in fietssport, bijvoorbeeld onderzoekers, docenten, journalisten, beoefenaars, toeschouwers et cetera.
Uitgever(s): Academia Press,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Jeroen ScheerderWim Lagae
Filip Boen
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
Vlaanderenfietsen
onderzoeken
sport (algemeen)
wielrennen