Visie & Beleidsplein

Bewegen = beter leren

de effecten van beweging op leerprestaties van kinderen

Vervoorn, C., Singh, A.S., & Visscher, C. (2011). Bewegen = beter leren: de effecten van beweging op leerprestaties van kinderen. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

Wetenschappers en praktijkdeskundigen hebben onderzoek gedaan naar de lang- en kortdurende effecten van bewegen op de leerprestaties van kinderen. In dit pamflet worden de conclusies van dit onderzoek beschreven:

  1. Matig intensief bewegen verbetert de leerprestatie van kinderen.
  2. Kinderen die regelmatig bewegen winnen aan zelfvertrouwen en zijn fitter.
  3. Sport en spel zijn goed voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
  4. Schoolresultaten verbeteren bij goede afwisseling van beweeg- en leertijd.

Daarnaast doen de samenstellers aanbevelingen voor beleidsmakers.

Uitgever(s): Hogeschool van Amsterdam, VUmc, Rijksuniversiteit Groningen,

Download(s)

Bewegen = beter leren : de effecten van beweging op leerprestaties van kinderen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Cees Vervoorn
Amika Singh
Chris Visscher

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

cognitieve ontwikkeling
evaluatie
jeugd
leerprestatie
lichaamsbeweging