Visie & Beleidsplein

Naar 1990 een kwestie van tijd en geld

verandering van de Nederlandse samenleving in 45 trends

Lakatos, P.A.M., & Kralingen, R.M. van (1985). Naar 1990 een kwestie van tijd en geld: verandering van de Nederlandse samenleving in 45 trends. Amsterdam: B.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier.

Een bedrijf dat niet kan anticiperen op veranderingen in de markt, komt vroeg of laat in moeilijkheden. Wij zijn niet van plan de dinosaurussen-van-morgen te worden. Zo karakteriseert de directeur van een groot Amerikaanse onderneming de situatie in zijn bedrijf. 'Een dinosaurus-van-morgen' worden - dat is het risico voor een bedrijf dat in onze snel evoluerende samenleving niet anticipeert op veranderingen in de markt. Anticiperen, vooruitzien, vereist lange-termijn-denken. Deze publicatie betreft een op cijfermateriaal gebaseerde verkenning van de Nederlandse samenleving in de periode 1985-1990. Een verkenning in de vorm van 45 trends, die stuk voor stuk (met hun belangrijkste consequenties voor het consumentengedrag) in kaart worden gebracht. Fundamentaal is hierbij een nieuwe verdeling van de Nederlandse consumenten in vier basisgroepen: mensen met weinig tijd en veel geld, mensen met veel tijd en veel geld, mensen met veel tijd en weinig geld en mensen met weinig tijd en weinig geld. Dit boek rekent af met de onderschatting van de factor (vrije) tijd, die een grote rol blijkt te spelen bij de bepaling van het koop- en oriëntatiegedrag.

Uitgever(s): B.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

P.A.M. Lakatos
R.M. van Kralingen

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

sociologie
vrije tijd