Visie & Beleidsplein
Verkenning kinderen en speelnatuur
literatuurstudie en inventarisatie van vigerend rijksbeleid en spelers in het veld
Langers, F., Blitterswijk, H. van, Brinkhuijsen, M., & Westerink, J. (2008). Verkenning kinderen en speelnatuur: literatuurstudie en inventarisatie van vigerend rijksbeleid en spelers in het veld. Wageningen: Alterra.
Dit rapport beschrijft de resultaten van een literatuurstudie naar de baten van (speel)natuur voor kinderen en van twee inventarisaties: a) het vigerend rijksbeleid en b) een stakeholdersanalyse onder praktijkinitiatieven. De veronderstelling dat buitenspelen in de natuur belangrijk is voor kinderen, wordt breed gedragen. De consistente aanwijzingen, afkomstig uit een breed scala van experimentele en beschrijvende onderzoeken, maken het geloofwaardig dat contact met de natuur bijdraagt aan de gezondheid en de cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en aan het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsbesef. Tegelijkertijd met de overtuiging dat contact met de natuur belangrijk is voor kinderen, zijn er signalen dat de mogelijkheden voor kinderen om in contact te komen met die natuur onvoldoende zijn. De jeugd vormt een belangrijk thema in het beleid van de rijksoverheid. Opvallend is de grote samenhang in de beleidsontwikkeling van verschillende departementen: er lopen veel interdepartementale programma's, waartussen dwarsverbanden bestaan: ze bouwen op elkaar voort en vullen elkaar aan.
Uitgever(s): Alterra,
Download(s)
Verkenning kinderen en speelnatuur : literatuurstudie en inventarisatie van vigerend rijksbeleid en spelers in het veld
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Fransje LangersH. van Blitterswijk
M. Brinkhuijsen
J. Westerink
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
groenvoorzieningjeugd
kinderen
literatuuronderzoek
natuur
overheidsbeleid
speelruimte