VSG & MQ Scan slaan de handen ineen

Het thema motorische ontwikkeling is bij beleidsmakers en beweegprofessionals het afgelopen jaar steeds prominenter op de agenda komen te staan. Binnen de nieuwe landelijke beleidsakkoorden, het Nationale Sport- en Preventieakkoord, is de motorische ontwikkeling een van de belangrijkste speerpunten van het ministerie van VWS.

Meer aandacht voor de motorische ontwikkeling is een belangrijke en, naar ons idee, een noodzakelijke ontwikkeling. Cijfers laten zien dat het met de motoriek van de jeugd en jongeren niet goed gaat. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat de motoriek een cruciale voorspellende waarde is met betrekking tot de algehele gezondheid.

Zowel VSG als de MQ Scan geloven in de waarde van inzicht. Gemeenten bepalen hun koers steeds meer op basis van data driven beleid. Daarbij hebben beweegprofessionals een grote behoefte aan gefundeerde data inzichten om zo met hun activiteiten beter aan te sluiten op behoeften en achterstanden.

Monitoring van beweegvaardigheid en overgewicht

VSG/VNG en NOC*NSF stimuleren in samenwerking met het ministerie van VWS het sluiten van lokale en regionale sport- en preventieakkoorden, waarin de monitoring van beweegvaardigheid en overgewicht een belangrijke plek krijgt. Met oog hierop en de aanwezige behoefte onder professionals hebben de VSG en de MQ Scan besloten om het systeem van de MQ Scan en het systeem van het Beweeg ABC van de VSG aan elkaar te koppelen. Door deze samenwerking worden gemeenten en hun uitvoerende partners nog beter ondersteund.

Het Beweeg ABC monitort en volgt sport- en beweegvaardigheden van kinderen over een langere periode. Alle resultaten worden online ingevoerd. Scholen en gemeenten kunnen inloggen. Op basis van je rol krijg je relevante data uitgeserveerd over jouw school, klas, leerling of gemeente.

De MQ Scan is Nederlands eerste wetenschappelijke onderbouwde motorische scan. Met de Scan kunnen professionals binnen één gymles, de motoriek van alle kinderen uit een groep in beeld krijgen. Daarnaast biedt de MQ Scan beleidsmakers geanonimiseerde inzichten ter input, verantwoording en bijsturing van hun beleid.

Waar de MQ Scan zich sec richt op de motoriek, brengt het Beweeg ABC ook het zwemdiploma, het sport-/beweeggedrag en het BMI in beeld. Door beide systemen te koppelen, ontstaat er een waardevol totaalbeeld op gemeentelijk niveau. Waar vandaan men gericht een verschil kan maken op het gebied van gezondheid.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig naar beide systemen? Neem dan een kijkje op: www.beweegabc.nl en www.mqscan.nl

Bekijk ook de Flyer MQ Scan + Beweeg ABC

Heb je een gerichte vraag over de aankomende samenwerking en wat dit voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met:

Geplaatst op: 21 mei 2019