Website Coördinatie- en Informatiepunt Topsportevenementen (CIT) gelanceerd

Op maandag 8 november heeft het Coördinatie- en Informatiepunt Topsportevenementen (CIT) zijn nieuwe website gelanceerd: cit.sport.nl. Op deze nieuwe website vinden sportbonden, evenementorganisatoren, gemeentes en provincies informatie over het organiseren van topsportevenementen die hen helpt om zoveel mogelijk inwoners van Nederland te inspireren met topsport.

Het Coördinatie- en Informatiepunt Topsportevenementen is een initiatief van NOC*NSF, VSG en het Ministerie van VWS en komt voort uit het Sportakkoord.

In het deelakkoord ‘Topsport die Inspireert!’ hebben NOC*NSF, VSG en het Ministerie van VWS als doel om de maatschappelijke waarde van topsportevenementen zo groot mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door kennis te delen en partijen met elkaar in contact te brengen. Het oprichten van het Coördinatie- en Informatiepunt Topsportevenementen (CIT) en nu het lanceren van de website zijn middelen die daarbij gaan helpen.

Maatschappelijke waarde van een topsportevenementen

Op de nieuwe website van het CIT vinden sportbonden, evenementcoördinatoren, gemeenten en provincies informatie over topsportevenementen. Bijvoorbeeld wanneer deze plaatsvinden en waar, maar ook de laatste ontwikkelingen van de Nederlandse topsportevenementensector.

Naast feiten en cijfers biedt de website ook meer informatie over de Nationale Topsportevenementen Strategie (NTS). In deze strategie staat omschreven welke inhoudelijke thema’s belangrijk zijn om de maatschappelijke waarde van een topsportevenement zo groot mogelijk te maken. Denk hierbij aan het creëren van optimale omstandigheden voor sporters, medewerkers en bezoekers, duurzaamheid en klimaat en inclusief en toegankelijk. Want, als we topsportevenementen toegankelijker, duurzamer en aantrekkelijker maken voor bezoekers, vergroten we de inspirerende waarde van topsport.

Topsportevenement of goede voorbeelden toevoegen?

Organiseer jij vanuit een sportbond, evenementorganisatie, gemeente of provincie een topsportevenement? Voeg dit evenement dan toe aan de topsportkalender op evenementprofiel. Deze website is direct verbonden aan en zichtbaar op de website van het CIT.

Is jouw evenement een goed voorbeeld van een topevenement met een maatschappelijke waarde? Mail dan een korte toelichting over dit evenement naar evenementenloket@nocnsf.nl.

, , , , , ,

Geplaatst op: 8 november 2021