Zijn onze zwembaden nog wel veilig?

Nationaal Zwembadcongres 22 en 23 november volledig in teken van veiligheid

Incidenten met RVS-ophanging in zwembaden, een (camping)zwembad dat per direct gesloten moet worden vanwege de slechte waterkwaliteit, problemen met overlast bezorgende bezoekers en de recente uitspraak van de rechtbank in Midden-Nederland dat drie medewerkers van het zwembad in Rhenen tot taakstraffen zijn veroordeeld vanwege het overlijden van een meisje tijdens het schoolzwemmen. Het is ‘slechts’ een greep uit de vele onderwerpen waarmee zwembaden de laatste tijd veelvuldig in het nieuws zijn geweest.

Logische vragen dringen zich op. Is het nog wel veilig in de Nederlandse zwembaden? En hoe weten we dat als bezoekers? En die vragen komen van de media, bezoekers, personeel en managers van de baden, raadsleden, ministers en Tweede Kamerleden, handhavers van provincies en ga zo nog maar even door. Vragen waarop soms een antwoord is, maar vaak nog moet komen. En wat Vereniging Sport en Gemeenten betreft snel ook.

Gelukkig staat Vereniging Sport en Gemeenten hierin niet alleen. Maandag 26 juni jl. hebben de leden van de commissie zwembaden van Vereniging Sport en Gemeenten afspraken gemaakt om op korte termijn met een aantal stappen te komen, om zo eveneens op korte termijn de terecht gestelde vragen te beantwoorden. Deze leden vormen een ruime vertegenwoordiging van de sector.

Waar nodig zal direct een aantal acties worden ondernomen, of nader onderzoek worden gedaan. Uiterlijk in de eerste week van juli zal een concreet verslag van deze meeting worden gepubliceerd met concrete actiepunten.

Het Nationaal Zwembadcongres dat Vereniging Sport en Gemeenten op 22 en 23 november in Amersfoort organiseert staat volledig in het teken van Veiligheid in zwembaden. Daar zullen ook de eerste opbrengsten van de voorgenomen acties worden besproken en geïnitieerd. Mocht u nu al vragen hebben over dit onderwerp, laat het dan weten via info@sportengemeenten.nl.

Zwembadcongres

Wilt u meer weten over het Zwembadcongres en u alvast inschrijven? Bekijk dan de congrespagina.

Geplaatst op: 29 juni 2017