Toelichting thema’s programma Kennisdag Sport en Data

29 oktober 2020

Zin en onzin van data

Ander de Keijzer, lector Data Science & ICT
Avans Hogeschool

De hoeveelheid data die tegenwoordig gegenereerd en verzameld wordt, is enorm en neemt ook nog steeds toe. Binnen allerlei disciplines, en dus ook de sport, wordt data verzameld en opgeslagen. Data op zich zegt niet altijd iets; het is nog geen informatie. Om van data naar informatie te gaan, moet de data verwerkt en geanalyseerd worden. Als dit op correcte wijze gebeurt, kun je de informatie gebruiken voor onder andere training of beleid. Het incorrect verwerken en analyseren van data leidt echter tot foutieve resultaten, die mogelijk wel worden gebruikt als informatie. In deze sessie gaat Ander de Keijzer van Avans Hogeschool in op de zin en onzin van data en hoe hier rekening mee te houden is in de praktijk. Vooral met de grote hoeveelheden data tegenwoordig, waardoor het onmogelijk is geworden om handmatig de data te verwerken. Het automatisch verwerken van data is daardoor noodzakelijk. Het resultaat is dat computers correct om moeten kunnen gaan met deze grote hoeveelheden data.

Gebruik van data-analyse in de sport

Jorn Knops, Coördinator Sports Intelligence
NOC*NSF

Het gebruik van data-analyse of met een mooi woord intelligence is sterk in opkomst in de sport. Jorn Knops, voorheen hoofd van het performance team van wielerteam Sunweb werkt nu bij NOC*NSF als Coördinator Sports Intelligence. Zijn taak is om sportbonden te ondersteunen bij de analyse van data over breedtesport. In deze sessie zal Jorn een inkijk geven in zijn visie op data en het gebruik daarvan. Hoe kun je data gebruiken om je beleid en je prestaties te verbeteren?

Luchtkwaliteit (aerosolen) meten en monitoren

Tom Koenderman, oprichter Cloud Garden, indoor klimaat specialist
Cloud Garden

Er is nog veel onduidelijk over de precieze rol van aerosolen bij de besmetting van COVID-19. Maar er zijn steeds meer signalen dat de aerosolen-route ook een rol speelt. We willen echter wel veilig kunnen blijven sporten, maar hoe weet je dat het veilig is om te sporten? Er zijn regels rondom ventilatie, maar dan weet je nog steeds niet realtime hoe de luchtkwaliteit in de ruimte is. Het bedrijf Cloud Garden heeft een sensoriek ontwikkeld waarmee de luchtkwaliteit gemeten kan worden en heeft een dashboard ontwikkeld waarmee je direct kan zien of de lucht veilig of onveilig is, of dat de situatie snel moet verbeteren. In deze sessie neemt Tom Koenderman je mee in deze ontwikkelde sensoriek en dashboard.

Sportveld Analyse Systeem

Wim van Deijzen CEO
VCS Observation

Wim van Deijzen neemt ons mee in het Real-time inzicht krijgen in het gebruik en onderhoud van sportvelden en wat dat oplevert. Door middel van data over o.a. nauwkeurige gebruiksanalyse, het registeren van exacte weersomstandigheden, vochtgehaltes, het regelen van aansturing van installaties en bewerkingen met werktuigen is er veel winst te boeken.

Ethische en juridische aspecten van gebruik van data

Joris Voorhuis, advocaat
Marxman Advocaten

Data en AVG worden vaak in één adem genoemd. Kan niet! Mag niet! Klaar? Met de aangescherpte privacywetgeving (AVG) sinds 2018 lijkt er minder mogelijk te zijn met betrekking tot privacygevoelige informatie. Deze AVG verplicht organisaties organisatorische en technische maatregelen te nemen om de privacy binnen de verwerking van persoonsgegevens te waarborgen. Mag u bezoekersgegevens van sportaccommodaties vastleggen en gebruiken voor management en beleidstoepassingen? En hoe zit het met gegevens uit monitors die sportdeelname of beweeggedrag vastleggen? In deze sessie neemt Marxman advocaten u mee in de wereld van de ethische en juridische aspecten van het gebruik van data. Daarvoor worden verschillende casussen uit de sport gepresenteerd aan de hand waarvan duidelijk wordt gemaakt wat de speelruimte is en aan welke regels u zich moet houden bij dataverzameling en gebruik. Er is meer mogelijk dan u wellicht denkt!

Move070: innovatief platform/app

Chester Berkel, projectmanager Sport/Innovatie/Onderzoek/Data
Gemeente Den Haag

Gemeente Den Haag heeft een startup geïnitieerd voor de ontwikkeling van het platform/app Move070. Dit programma gaat in de basis helpen om data te verkrijgen over gemeentelijke sportstimuleringsprogramma’s en het sport- en beweeggedrag van de inwoners. Move070 moet de gemeente van meer inzichten (realtime en gesegmenteerd) voorzien om hiermee beter sport- en beweegbeleid te kunnen voeren en de algehele sport te promoten.

In deze sessie zal Chester Berkel, projectmanager Sport/Innovatie/Onderzoek/Data u meenemen in de ontwikkeling van Move070 en welke centrale rol data in dit platform heeft.

Vanaf 2021 gaat de app gebruikt worden door de buurtsportcoaches om hun activiteiten in te voeren, deelname te registreren en resultaten te evalueren. De deelnemers van deze activiteiten gebruiken de app om zich aan te melden voor een activiteit en hun aanwezigheid te verifiëren. De gebruikers van de app worden gelijk geïnformeerd over hun score op de beweegrichtlijn en welk aanbod er in hun omgeving is.

Nadat deze fase is gestart wordt de app breder ingezet en kunnen ook sportverenigingen, stichtingen en commerciële sportaanbieders zich aanmelden om hun aanbod te plaatsen in de app.

Waarde van sport (in euro’s)

Karin van der Maat,
accountmanager Waarde van sport Kenniscentrum Sport en Bewegen

De economische en maatschappelijke effecten van sport en bewegen zijn talrijk. Dit geeft sport en bewegen een bepaalde waarde. Er is steeds meer behoefte aan bewijslast voor die waarde. Hoe maak je economische en maatschappelijke effecten van sport en bewegen meetbaar in euro’s? In deze sessie beantwoordt Karin van der Maat van Kenniscentrum Sport en Bewegen deze vraag en ze zoomt daarin in op een instrument dat specifiek voor gemeenten is ontwikkeld om deze ‘social return on investment’ (SROI) te schatten. Het SROI-dashboard geeft de maatschappelijke kosten en opbrengsten weer die gerelateerd zijn aan mensen die sporten en bewegen, en weegt ze tegen elkaar af. Zo krijgt een gemeente inzicht in de maatschappelijke meerwaarde van investeren in sport en bewegen. Bijzondere aandacht in deze sessie zal uitgaan naar betrouwbaarheid van data en hoe deze data in de praktijk toegepast kan worden.

Brainhack live

Giel de Winter

Ergens aan beginnen wat nog niet bestond. Dat is Stuk TV. In de tijd dat nog maar weinig mensen de kracht van YouTube kenden startte Giel de Winter zijn succesvolle YouTube-kanaal op. Uit het niets zonder ervaring maar met een heldere visie en drive! Zoek de mensen die je aanvullen was de eerste uitdaging. Giel is een van Nederlands grootste online persoonlijkheden en schreef geschiedenis. In 2018 bereikte hij een recordaantal volgers van 2 miljoen met ‘zijn’ StukTV. Interactie met de kijkers is de basis van dit platform. Maar hun eigen producties als ‘jachtseizoen’ en ‘de kluis’ bleken regelrechte hits te zijn. Dit bleef niet onopgemerkt bij John de Mol. Online moet een belangrijk onderdeel worden van deze mediagigant. Eind 2018 werd StukTV dan ook gekocht door Talpa, waar Giel tevens de functie ‘creative director’ kreeg.

Succes komt niet vanzelf is gebleken. Giel is altijd open geweest over de druk die komt kijken in zijn hectische leven. Hij sprak open over zijn angst om te falen bij het bereiken van dit enorme succes. Tijdens het congres gaan we verder in op zijn kennis over innovaties in de online wereld.

Brainhack live

Arko van Brakel

Arko van Brakel is een ras-ondernemer. Hij wordt gedreven door vernieuwing en innovatie. Hij heeft een duidelijke droom: ‘Nederland moet het meest ondernemende land ter wereld worden’. Om deze droom te bereiken spreekt, traint en coacht hij in binnen- en buitenland. Arko was een van de eerste internet-ondernemers in Nederland, Euronet (Internet) werd in 1998 verkocht aan France Telcom en ging op in Wanadoo. Meerdere initiatieven, interim klussen en boeken verder is Arko sinds het voorjaar van 2016, samen met onder andere de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler, medeoprichter en Chief Inspiration Officer van het Semco Style Institute.  Met zijn kennis van de ontwikkelingen in ICT en techniek, marketing en internet voegt hij zeker iets toe aan het congres.