Verkiezing Sportgemeente van het jaar 2019 van start!

Vereniging Sport en Gemeenten, sportkoepel NOC*NSF en VNG organiseren dit jaar de 14de editie van de titelstrijd ‘Sportgemeente van het jaar’. Gaat uw gemeente de uitdaging aan?

De verkiezing heeft tot doel een duurzaam sport- en beweegbeleid bij gemeenten te stimuleren en succesverhalen te delen. De juryvoorzitter is Lucas Bolsius, voorzitter van Vereniging Sport en Gemeenten, en hij wordt bijgestaan door gerenommeerde bestuurders van toonaangevende organisaties die actief zijn in de sportsector. Iedere gemeente in Nederland kan deelnemen aan de Verkiezing Sportgemeente van het jaar en ontvangt hiervoor een uitnodiging.

Vernieuwde opzet!

De opzet voor de Verkiezing Sportgemeente van het jaar is vernieuwd. Niet langer staat het aangeleverde cijfermateriaal op 10 kernindicatoren centraal, maar vragen we u in eigen woorden aan te geven waarom juist uw gemeente Sportgemeente van het jaar is. U krijgt hierdoor meer vrijheid om aan te tonen waarom uw gemeente uniek is en de titel ‘Sportgemeente van het jaar 2019’ verdient. Wij verwachten dat uw aanmelding in deze vernieuwde opzet ook minder arbeidsintensief is.

Ook nieuw is dat de gemeenten die op basis van hun inzending genomineerd worden, persoonlijk door de beoordelingscommissie bezocht én uitvoerig bevraagd gaan worden. Deze bezoeken vinden begin september plaats. Zo kunt u de lokale context nog beter benadrukken!

Vanaf nu kunt u ook kiezen aan welk specifiek onderdeel van de verkiezing u wilt deelnemen. Gaat u enkel voor de titel ‘Sportgemeente van het jaar 2019’? Of alleen voor ‘Beste initiatief op lokaal sport- en beweegbeleid 2018/2019’? Of gaat u de strijd voor de beide titels aan?

Daarnaast wordt er voor de komende drie jaar een extra onderdeel aan de verkiezing toegevoegd dat is gekoppeld aan het Nationaal Sportakkoord. Hierover wordt u nog apart geïnformeerd.

Bekroning van uw beleid

De verkiezing Sportgemeente van het jaar is een prachtig podium waarop veel aandacht wordt gegeven aan lokale inspanningen en initiatieven op het terrein van sport en bewegen. De titel, maar ook de nominaties, generen veel positieve publiciteit. Niet alleen lokaal, maar zeker ook provinciaal, landelijk en in sommige gevallen zelfs internationaal. Een prachtig instrument om uw gemeente in de schijnwerpers te plaatsen!

Op woensdag 25 september 2019, de eerste dag van het VSG-jaarcongres in Emmen, maakt de jury bekend welke gemeente de titel ‘Sportgemeente van het Jaar 2019’ veroverd heeft én wie winnaar is van ‘Het beste initiatief 2018/2019’! En maken we bekend wie winnaar is van de extra prijs!

Eerdere Winnaars

Sportgemeente van het jaar

2006: Rotterdam                             2011: Arnhem                   2016: Hellendoorn

2007: Enschede                               2012: Weert                      2017: Heerenveen

2008: Enschede                               2013: Eindhoven              2018: Rotterdam

2009: De Bilt                                    2014: Tilburg                     2019: uw gemeente?

2010: ’s-Hertogenbosch                 2015: Hoogeveen

Beste initiatief lokaal Sport- en beweegbeleid

2012/2013: ’s-Hertogenbosch – City Trainers

2013/2014: Breda – Sportsurprise

2014/2015: Alkmaar – Maatschappelijk resultaat met Alkmaarse aanpak

2015/2016: Noordwijk – ‘De maatschappelijke functie van sport’

2016/2017: ’s-Hertogenbosch – ‘GRIEPPRIK-ACTIE ‘PRIK EEN DATUM’

2017/2018: Gorinchem – ‘Beweegcoach Zorg Gorinchem’

Deelnemen

Bent u overtuigd dat uw gemeente kans maakt op de titel ‘Sportgemeente van het jaar 2019’? Of denkt u hoge ogen te gooien met een prachtig initiatief van uw gemeente? Op de website http://www.sportgemeentevanhetjaar.nl kunt u zich vanaf woensdag 8 mei aanmelden om deel te nemen. Gebruik hiervoor de inloggegevens die zijn verzonden naar uw college.

Geplaatst op: 8 mei 2019