Voor een brede groep kinderen met een beperking of ontwikkelingsprobleem is het behalen van een zwemdiploma moeilijker of zelf onmogelijk. Misschien beperkt een stoornis hun leervermogen en doen ze langer over het behalen van hun diploma(‘s), of zijn er motorische beperkingen waardoor ze niet aan de eisen voor zwemveiligheid kunnen voldoen. 13 procent van deze kinderen haalt geen zwemdiploma en 45 procent van de ouders geeft aan dat hun kind na het zwemlestraject niet zelfredzaam is in het water. Ook is het voor de ouders van kinderen met een beperking of ontwikkelingsprobleem moeilijker om passend zwemonderwijs te vinden voor hun kind (bron1).
Inspiratie
- Praktijkvoorbeeld: Leren zwemmen voor kinderen met een beperking
- Praktijkvoorbeeld: Samenwerking scholen zwemles voor kinderen met een beperking
- Praktijkvoorbeeld: Leren zwemmen voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
- Praktijkvoorbeeld: Pilot zwemmen onder schooltijd voor kinderen met een beperking
Bronnen en links
- Bron1 Onderzoek Mulier Instituut: Zwemveiligheid kinderen met een beperking
- Dossier: Informatiebladen en video’s struikelblokken zwemmen met een beperking
- Onderzoek Mulier Instituut: Belemmeringen bij het leren zwemmen voor kinderen met een beperking