Genomineerde gemeenten ‘Sportgemeente 2018’ en ‘Beste Initiatief’ bekend

De genomineerden voor de verkiezing ‘Sportgemeente van het Jaar 2018’ zijn bekend. De gemeenten Gorinchem, Rotterdam en Veenendaal strijden dit jaar om de eervolle titel. Samen met de gemeente Breda en Deventer is gemeente Gorinchem tevens genomineerd voor het ‘Beste initiatief 2017/2018 op sport- en beweegbeleid’. De winnende gemeenten worden op woensdag 26 september bekendgemaakt tijdens het jaarcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in Breda.

Sportgemeente 2018

Voor Sportgemeente van het jaar 2018 zijn gemeenten door een adviescommissie beoordeeld op diverse indicatoren. Hoeveel euro geeft de gemeente per inwoner uit aan sport en welk percentage van de bevolking is sportief actief? Ook is beoordeeld op het aantal aanwezige sportvoorzieningen (sportvelden, sporthallen en zwemwater) in de gemeente. Gemeenten krijgen tot slot punten voor de breedte van het sportaanbod. Uit hoeveel verschillende sporten kunnen hun inwoners kiezen?

Van de genomineerde gemeenten voor de titel Sportgemeente van het jaar heeft Rotterdam in 2006, het jaar van de eerste verkiezing, de titel ooit eerder in ontvangst mogen nemen. Veenendaal is in 2013 ook genomineerd geweest voor Sportgemeente van het jaar, maar heeft de titel nog nooit gekregen. Gorinchem is in 2014 genomineerd geweest voor het Beste Initiatief en nu dus voor twee prijzen in de race. Regerend sportgemeente van het jaar (2017) is gemeente Heerenveen.

Een vakjury die bestaat uit bestuurders/directeuren van toonaangevende organisaties die actief zijn in de wereld van lokaal sport- en beweegbeleid bepaalt de uiteindelijke winnaar van de titel ‘Sportgemeente van het jaar 2018’. De jury staat onder voorzitterschap van VSG-voorzitter Lucas Bolsius, burgemeester van gemeente Amersfoort.

‘Beste initiatief 2017/2018′

De gemeenten Breda, Deventer en Gorinchem zijn genomineerd voor het ‘Beste Initiatief 2017/2018’ met de projecten ‘Urban Sports, sporten van de straat’ (Breda), ‘Happy Life‘ (Deventer) en ‘Beweegcoach zorg’ (Gorinchem). Een beschrijving van deze projecten staat hier:

Deventer – Happy Life
Gorinchem – Beweegcoach Zorg Gorinchem
Breda – Urban Sports sporten van de straat

Alle genomineerde initiatieven zijn bijzonder inspirerend en geven een mooi beeld van de brede inzet van gemeenten op de kracht van sport voor een gezonde en vitale samenleving.

De winnaar van het ‘Beste initiatief 2017/2018′ wordt gekozen door een publieksjury bestaande uit 75 collega’s van andere Nederlandse gemeenten.

Bekendmaking

Op woensdagavond 26 september, tijdens het VSG-jaarcongres in Breda, maakt de jury de winnaars bekend.

Geplaatst op: 20 september 2018