Genomineerde gemeenten ‘Sportgemeente van het Jaar 2023-2024’ bekend

De genomineerden voor de verkiezing ‘Sportgemeente van het Jaar 2023-2024’ zijn bekend. De gemeenten Dordrecht, Haarlem, Venray en Vught strijden dit jaar om de eervolle titel. De winnende gemeente worden op donderdag 26 september bekendgemaakt tijdens het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ‘s-Hertogenbosch.

Sportgemeente van het Jaar 2023-2024

Om voor de titel Sportgemeente van het Jaar 2023-2024 in aanmerking te komen, konden gemeenten zichzelf kandidaat stellen. Daarvoor hebben zij gemotiveerd moeten aangeven welke visie de gemeente heeft op lokaal sport- en beweegbeleid én hoe zij dit in praktijk vorm en inhoud geven met de hele gemeente. Hoe zorgt de gemeente er bijvoorbeeld voor dat iedereen die wil sporten ook daadwerkelijk kan sporten? Ongeacht hun inkomen, afkomst, geaardheid of lichamelijke beperking. En met welke partijen werkt de gemeente samen en hoe zorgt zij voor betrokken stakeholders? Wat onderneemt de gemeente om ervoor te zorgen dat er voldoende sportaccommodaties zijn waarin veilig en prettig gesport kan worden? En zijn dit dan ook duurzame accommodaties?

De vier genomineerde gemeenten hebben overtuigend aangegeven dat zij beschikken over een prachtig sportklimaat. Maar wie is uiteindelijk de beste? Dat wordt bepaald aan de hand van werkbezoeken die een speciale beoordelingscommissie binnenkort gaat brengen. Dan kunnen de gemeenten echt laten zien wat ze sportief in huis hebben!

Beste initiatief op sport- en beweegbeleid

Als onderdeel van de Verkiezing Sportgemeente van het jaar wordt ook een prijs toegekend aan het Beste initiatief op sport– en beweegbeleid. Ook daarvoor zijn vier gemeenten genomineerd. Het gaat om de volgende initiatieven:

• Aanpak ‘Vaardig in bewegen & gezonde leefstijl op school’ – De Wereldwijzer Dordrecht
  • Freerunpark Nelson Mandelapark Haarlem
  • Het Beweeghuis Maastricht
  • Pumptrack Vught

Wie het beste initiatief heeft, wordt uiteindelijk bepaald door gemeenten zelf. Iedere beleidsafdeling sport mag een voorkeurstem uitbrengen én het initiatief met de meeste stemmen mag op het jubileumcongres van VSG op 26 september de prijs in ontvangst nemen.

,

Geplaatst op: 4 juli 2024