Inputrijke oriëntatiebijeenkomst breedtesportevenementen en sportstimulering

Vrijdag 8 december zijn tijdens een oriëntatiebijeenkomst in Ede diverse inzichten verkregen over de behoeften en vragen van gemeenten op het gebied van breedtesportevenementen en sportstimulering.

Nadat de deelnemers werd verteld over de organisatie achter de Nijmeegse hardloopevenementen (Zevenheuvelenloop, Marikenloop en Stevensloop) door Ronald Verbeek (Directeur Stichting Zevenheuvelenloop) heeft docent en onderzoeker aan de Hanzehogeschool Groningen Hans Slender een kijkje gegeven in de wetenschap achter sportevenementen in de openbare ruimte. Aanvullend heeft Anouk van Loo (Kenniscentrum sport) haar onderzoek naar de maatschappelijke waarde van sport en sportevenementen toegelicht.

Presentatie Hans Slender

Presentatie Ronald Verbeek

Vervolgens is de groep gesplitst om op de waarde en mogelijkheden van sportstimulering in te gaan, om over de veiligheid en toenemende regeldruk rondom breedtesportevenementen te brainstormen en om vraagstukken op het gebied van de economische en maatschappelijke impact van breedtesportevenementen te behandelen. De duidelijk aanwezige energie en bijbehorende relevante discussies zijn aanleiding om een werkgroeptraject te starten waarbij de gemeenten aan de slag gaan met de voorgedragen onderwerpen. Hiertoe worden vier bijeenkomsten gefaciliteerd en begeleid door NOC*NSF, Kenniscentrum Sport en VSG.

Aan de hand van de bij de bijeenkomst opgehaalde input maakt de organisatie in januari een inhoudelijk voorstel voor de definitieve inrichting van de werkgroepen en doet zij een eerste voorzet voor de te behalen einddoelen en -producten. Alle gemeenten die hieraan deel willen nemen, zijn van harte welkom. Graag horen wij uiterlijk 9 januari op wie wij kunnen rekenen.

Onderzoek naar de maatschappelijke waarde van sport en sportevenementen (Door Anouk van Loo, Kenniscentrum Sport)

De maatschappelijke waarde van sport en sportevenementen wordt steeds breder erkend. Sport is gezond en draagt onder andere bij aan participatie, sociale samenhang, integratie en breedtesportstimulering.

Kenniscentrum Sport onderzoekt, in samenwerking met VSG en NOC*NSF of, en zo ja, op welke wijze, breedtesportevenementen nog actiever bij kunnen dragen aan duurzame sportparticipatie.

Posters opgehaalde informatie

Oriëntatiebijeenkomst breedtesportevenementen en sportstimulering