NPO SPUK voor gemeenten – kansen voor verbinding met sport

In de Staatscourant van 11 oktober 2021 is de regeling geplaatst voor de specifieke uitkering (SPUK) voor het gemeentelijk deel van de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Daarmee is definitief duidelijk hoeveel middelen er per gemeente beschikbaar komen en op welke wijze deze mogen worden uitgegeven en moeten worden verantwoord. De specifieke uitkering maakt het voor gemeenten mogelijk om een bijdrage te leveren bij het wegnemen van de opgelopen vertragingen in de ontwikkeling van leerlingen die de coronapandemie heeft veroorzaakt. Hierbij liggen tevens kansen voor de verbinding met sport.

Met vertragingen worden namelijk niet alleen cognitieve vertragingen bedoeld maar ook die op executief en sociaal en emotioneel vlak. Door het missen van fysiek onderwijs, zorgondersteuning, sport etc. zijn brede vertragingen opgetreden. Leergebiedoverstijgende kerndoelen (zoals leren leren) en welzijn zijn belangrijke voorwaarden voor het presteren op school en dienen daarmee ook aandacht te krijgen binnen de aanpak. Gemeenten nemen aanvullende maatregelen in overleg met en ter ondersteuning aan de inzet van scholen.

In aanmerking komende kosten voor de specifieke uitkering in relatie tot sport zijn: kosten voor het nemen van (bovenschoolse) maatregelen die nodig zijn om COVID-19 vertragingen in te halen bij kinderen, en waarvan gemeenten en scholen in gezamenlijk overleg constateren dat de gemeente hier een toegevoegde waarde heeft, zoals de organisatie van activiteiten op het terrein van sport. Gemeenten kunnen deze activiteiten in samenwerking met andere partijen in de sport vormgeven.

Meer lezen

Nieuws VNG – NPO SPUK voor gemeenten gepubliceerd