2. Zwemlessen en zwemdiploma’s

Er is geen vanuit de overheid vastgesteld keurmerk voor zwemdiploma’s. Elke zwemlesaanbieder in Nederland mag dus eigen zwemdiploma’s ontwikkelen. Welke zwemdiploma’s worden door de zwemlesaanbieder(s) in uw gemeente uitgegeven?

De Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) heeft in samenwerking met de zwembranche landelijke kwaliteitseisen vastgesteld. Zwemlesaanbieders die voldoen aan deze eisen ontvangen de Licentie Nationale Zwemdiploma’s en mogen de Nationale Zwemdiploma’s A. B en C (Zwem-ABC) uitgeven. Zij worden door de NRZ gecontroleerd op de kwaliteit van de zwemlessen, instructeurs en examinering. VSG raadt gemeenten aan samen te werken met zwemlesaanbieders die werken met een diplomalijn waarbij kwaliteitscontroles worden uitgevoerd.

Nationale Norm Zwemveiligheid

Wanneer is een kind zwemveilig? Waar kan een kind veilig zwemmen na het behalen van een diploma?

• Nationaal Zwemdiploma A – het kind beheerst vaardigheden om te zwemmen in een zwembad zonder attracties.
  • Nationaal Zwemdiploma B  – het kind beheerst vaardigheden om te zwemmen in een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling.
  • Nationaal Zwemdiploma C – het kind beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee).

De Nationale Norm Zwemveiligheid staat gelijk aan het Zwemdiploma C. Het complete Zwem-ABC is een paspoort voor een leven lang zwemplezier.
Het is dus heel belangrijk dat kinderen hun C diploma halen!

Zwemdiplomabezit onder 6-16 jarigen (Bron1)
  • Geen zwemdiploma – 9%
  • Zwemdiploma A – 91%
  • Zwemdiploma B – 79%
  • Zwemdiploma C – 32%
Maatwerk mogelijk binnen Examenregeling Nationale Zwemdiploma’s

Een maatwerk examenprogramma biedt de zwemlesaanbieder de vrijheid om het diplomazwemmen te laten aansluiten op de eigen visie en identiteit van de organisatie. Ieder ontwikkeld maatwerk examenprogramma, dat afwijkt van het standaard examenprogramma, wordt eerst getoetst door de Toetsingscommissie Maatwerk Examenprogramma’s van de Nationale Raad Zwemveiligheid. Deze Toetsingscommissie beoordeelt of een maatwerk examenprogramma voldoet aan de voorwaarden in de Examenregeling Nationale Zwemdiploma’s.

Inspiratie
Bronnen en links