Visie & Beleidsplein

Studiedag basisonderwijs Amsterdam 7 november 2012

presentaties

(2012). Studiedag basisonderwijs Amsterdam 7 november 2012: presentaties. Amsterdam:

Als LO docent kijken wij goed naar bewegen, maar leggen we wat we zien wel goed vast? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat elk kind zich tijdens onze lessen op de juiste wijze ontwikkelt en vorderingen maakt? Is dat eigenlijk te meten? Hoe zouden we dat in de toekomst (willen) doen?

De volgende workshops zijn deze dag gegeven:

  • Komen tot samenspelen in het basisonderwijs door Klaas Boomars en Michiel Broekman (opleidingsdocenten ALO Amsterdam).
  • Vertaling van nieuwe theorieën op motorisch leren naar de praktijk door Wim van Gelder.
  • Gymmieturnen door Stephanie Hermans (opleidingsdocent ALO Amsterdam).
  • Sport en onderwijs verbonden. Kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en sportverenigingen door Ester Wisse (onderzoeker bij het Mulier Instituut).
  • Balanceren in de praktijk door Chris van de Kant (opleidingsdocent ALO Amsterdam).
  • Vakwerkplan, juridisch en vakinhoudelijk van belang door Hilde Bax (hoofddocent aan de ALO Amsterdam).
  • Groepslessen MRT door Marcel Honing en Wim Kaandorp (vakleerkracht bewegingsonderwijs en docent motorische remedial teaching).
  • Gympedia door Mathijs van der Beek en Eric Evers (vakleerkracht en werkzaam bij Sportservice Noord-Holland).
  • De gezonde school Echnaton Almere door Huib van de Kop (opleidingsdocent ALO Amsterdam).
  • Sportlicentie door Sabrina Oudkerk Pool (coördinator licentie-onderwijs en opleidingsdocent ALO Amsterdam).
  • "Meten" is (zien en) weten door Joop van der Sman en Henny van Harmelen (opleidingsdocenten ALO Amsterdam).
  • Veiligheid en aansprakelijkheid door Sandra Roelofsen en Henny Koelewijn (beiden advocaat en in dienst bij de KVLO om de leden juridisch bij te staan).
  • Talentherkenning door vakleerkracht door Sebastiaan Platvoet (teamleider van de onderzoeksgroep Talent en docent op de HAN).
  • Leerlingvolgsystemen door Janine Stubbe en Jantine Slinger (beiden wetenschappelijk onderzoeker op de afdeling Lifestyle bij TNO).
  • Fit2learn door Frits Visser en Els de Zoete (sportleider en regisseur brede school Campus Caleidoscoop in Almere. Deze school is verkozen tot sportiefste school van Nederland, mede door de wijze waarop ze motoriek en bewegen schoolbreed inzetten).
  • Motorische vaardigheden en blessure preventie bij basisschool kinderen door Dorine Collard (gepromoveerd op de iPlay-study en onderzoeker bij het Mulier Instituut).
  • Floorball (unihockey), een sport die meer dan spelen alleen is door Jorg Andree (opleider bij de ALO Groningen, bondscoach van het nationaal damesteam Floorball en Sportmanager bij de Floorball Academie Noord).
  • 3+2, wat levert het op? door Hilde Bax (hoofddocent aan de ALO Amsterdam).
  • Omgaan met vermoedens van kindermishandeling door Annemarie Nederhoed (accountmanager bij The Next Page, een not-for-profit organisatie, die e-learning ontwikkelt waarmee beroepskrachten leren hoe zij kindermishandeling en huiselijk geweld kunnen signaleren en aanpakken).
  • Workshop: SAFE-training door Kim Zijlstra (pedagoge en vakleerkracht bewegingsonderwijs in het basisonderwijs in Amsterdam).
  • Spelen, bewegen & cognitief leren van 4 tot 9 jaar door Elise van Weene (motorisch remedial teacher, geeft cursussen, ontwikkeld lesmateriaal, heeft een MRT-praktijk en geeft gymles).
  • Beter in je vel door bewegen? door Janet Moeijes (hoofddocent onderzoek aan de Chr. Hogeschool Windesheim, Domein Bewegen en Educatie. Hiernaast voert zij een promotieonderzoek uit naar de samenhang tussen lichamelijke activiteit enerzijds en psychosociale gezondheid en kwaliteit van leven anderzijds bij basisschoolkinderen in groep 7 en 8).
  • "Onderzoek in de praktijk" door Jan-Willem Teunissen (docent ALO, betrokken bij jeugdopleiding Ajax).
  • Bounz! door Claudia Werkhoven en Wolter Kooistra (beiden zijn docent op de ALO Amsterdam).
  • Workshop dans door Sander Plomp (docent Bewegen en Muziek op de ALO Amsterdam).
  • Leerlingvolgsysteem afgenomen en dan? door Wim van Gelder.
  • Zweten en meten bij Atletiek door Ben Vet en Jeroen Laan (opleidingsdocenten ALO Amsterdam).
  • Het belang van meten voor het realiseren van doelen door Jan Paddenburg (senior adviseur bij de afdeling sport van Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente Amsterdam).

Uitgever(s):

Download(s)

Komen tot samenspel in het basisonderwijs

Download PDF

Nieuwe theorieën over motorisch leren in de praktijk

Download PDF

Scoren in turnen : introductie in gymkids en gymmieturnen

Download PDF

Sport en onderwijs verbonden : kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en de sportverenigingen

Download PDF

Vakwerkplan bewegen & sport

Download PDF

Groepslessen MRT

Download PDF

Gympedia & Speelgedrag

Download PDF

De gezonde school Echnaton Almere

Download PDF

Omgaan met vermoedens van kindermishandeling

Download PDF

Omgaan met vermoedens van kindermishandeling : risicofactoren en beschermende factoren als signalen in de praktijk : balansmodel

Download PDF

Leerlingvolgsysteem afgenomen : en wat daarna?

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.


Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bewegingsonderwijs
primair onderwijs
studiedagen