Visie & Beleidsplein

De winst van een départ

Maatjens, A. (2015). De winst van een départ. Sport & Strategie.

Het Economisch Bureau van ING heeft berekend dat bij de komende tourstart op 4 en 5 juli in Utrecht de lokale bestedingsimpuls naar verwachting 34 miljoen euro bedraagt. Het geld is afkomstig van de overheid, sponsors, tourorganisatie, journalisten en wielerploegen. Vooral de horeca profiteert volgens ING, maar ook winkels en vervoersbedrijven boeren goed.

Uit het onderzoek blijkt dat de grootste bron van inkomsten voor de lokale economie de uitgaven van de bezoekers vormen. Deze week worden ongeveer 900.000 wielerfans in Utrecht verwacht. Naar verwachting komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de vijf dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden op 17,5 miljoen euro uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel profiteren van deze extra uitgaven. Bijna vijftig procent van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zijn goed voor bijna twintig procent van de uitgaven. Overnachtingen, merchandise en vervoer ieder voor ongeveer tien procent. Uitgaven aan overnachtingen bedragen 2 miljoen euro. 

Privaat geld 

Andere inkomstenbronnen zijn sponsorinkomsten, hospitality-pakketten en merchandiseartikelen. De ambitie van de organisatie om 6,8 miljoen euro uit private bijdragen te halen is gehaald, onder andere via 33 partners en het meer dan honderd leden tellend Business Peloton Utrecht. De totale begroting van de tourstart bedraagt 15,4 miljoen euro. Naast de sponsorinkomsten dragen de gemeente Utrecht 6 miljoen en VWS 2,25 miljoen bij. Per saldo komen de extra bestedingen van bezoekers, media, ploegen en tourorganisatie (ASO) op 22,3 miljoen euro uit. Met daar bovenop de extra bestedingen vanuit de overheid en de ASO-fee (4 miljoen euro) daarvan afgetrokken, komt de totaal verwachte bestedingsimpuls van de Grand Départ aan Utrecht op 33,7 miljoen uit, rekent ING uit. 

De totaal verwachte bestedingsimpuls van de Grand Départ aan Utrecht wordt door ING op 33,7 miljoen gerekend.

Hoe groot de economische winst is voor Zeeland, waar de eerste etappe finisht heeft ING niet berekend. Wel is duidelijk dat de kosten voor de Zeeuwen een stuk lager liggen dan die in Utrecht. De totale begroting ligt inmiddels iets boven de 1 miljoen euro. De Provincie Zeeland betaalt daarvan 320.000 euro (overigens veel meer dan de van te voren ingeschatte 70.000 euro), het bedrijfsleven 640.000 euro en VWS 250.000 euro. Een half miljoen euro gaat naar de organisator van de Tour de France, de ASO. Volgens diezelfde ASO levert een gemiddelde touraankomst 1 miljoen euro op die wordt uitgegeven door bezoekers, organisatie en sponsors.

Giro d’Gelderland 

Dat de Giro d’Italia minder impact heeft dan de Tour blijkt ook uit het economische resultaat van drie dagen Giro d’Italia volgend jaar in Gelderland. Dat ligt een stuk lager dan die van de komende Grand Départ, maar bedraagt naar schatting toch nog steeds 11,25 miljoen euro. Dat zeggen de sporteconomen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Door de HAN was op verzoek van de provincie Gelderland een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Onderzoeker Willem de Boer verwacht dat er op de drie etappes afzonderlijk 460.000 toeschouwers afkomen, waarvan acht procent uit het buitenland. De Girostart levert volgens het onderzoek de Gelderse economie een extra impuls op van 11,3 miljoen euro. Ruim veertig procent van de Gelderse bevolking zou aan de Giro willen bijdragen met gemiddeld tien euro per persoon. 

De totale kosten van een Girostart worden geraamd op 11,3 miljoen euro, inclusief de fee die betaald moet worden aan de Giro-organisatie. De provincie Gelderland draagt 5 miljoen euro bij. De drie steden Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen betalen ieder 350.000 euro. Van VWS wordt een subsidie verwacht van 2,5 miljoen euro. De rest van het geld, zo’n 2,5 miljoen euro, moet opgebracht worden door sponsoring en crowdfunding.

Lees ook:

Download:

Uitgever(s): Arko Sports Media,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Ad Maatjens

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

economie
onderzoeken
sportevenementen
wielrennen