Visie & Beleidsplein

'Going for goal' of 'taking one for the team'

individualisme-collectivisme binnen sportsponsoring & de invloed van sekse

Macinski, S, (2011). 'Going for goal' of 'taking one for the team': individualisme-collectivisme binnen sportsponsoring & de invloed van sekse. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

In dit onderzoek staat de betekenis van individualisme en collectivisme binnen effectieve sportsponsoring centraal. De assumptie die in dit onderzoek is getest, is dat individuele sporters beter bij individuele producten passen, terwijl sportteams geschikter zijn voor collectieve producten. Om de mate van individualisme of collectivisme van producten te bepalen, zijn op basis van het product personality principe menselijke individuele en collectieve waarden als ‘succesvol’ en ‘goedhartig’ aan verschillende producten verbonden. Uit diverse analyses is echter gebleken dat de veronderstelling dat individuele sporters gematched moeten worden met individuele producten en sportteams met collectieve producten niet juist is. Daarentegen blijken individualisme en collectivisme wel op een ander niveau van belang te zijn: op dat van de sekse van de sporter. Zo blijken vrouwelijke individuele sporters en sportteams geschikter te zijn voor individuele producten en passen mannelijke sporters, individuen en teams, beter bij collectieve producten. Concluderend is voor effectieve sportsponsoring een match-up nodig op basis van individuele en collectieve waarden die geassocieerd worden met producten en de sekse van de sporter.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

'Going for goal' of 'taking one for the team' : individualisme-collectivisme binnen sportsponsoring & de invloed van sekse

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Stephanie Macinski

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

communicatie
scripties
sponsoring
sport (algemeen)
teamsporten