Visie & Beleidsplein

Kidsclub Zwemmen in Zwolle

casestudie over de betekenis van het zwemdiploma

Grolleman, M., & Doodewaard, C. van (2017, december). Kidsclub Zwemmen in Zwolle: casestudie over de betekenis van het zwemdiploma. Lichamelijke opvoeding 105 (pp. 23-25)

Joep is negen jaar en zwemt op zaterdagmorgen bij Kidsclub Zwemmen in Zwolle. Joep is dolblij want hij heeft na drie jaar zwemles een maand geleden zijn A-diploma gehaald. Nu mag hij door voor zijn B-diploma: “Hopelijk duurt dit niet zo lang als het A-diploma, hé mama?” zegt Joep. Joep heeft een ontwikkelingsstoornis waardoor hij sommige beenbewegingen niet onder controle heeft en zijn evenwicht niet stabiel is. De ouders van Joep zijn begonnen met zwemlessen bij een reguliere zwemschool maar kwamen er al snel achter dat Joep gefrustreerd raakte. De kinderen om hem heen boekten sneller vooruitgang en Joep bleef op hetzelfde niveau. Toen ze hoorden van het initiatief van Stichting KIDS Zwolle zijn ze overgestapt en hebben daar tot op de dag van vandaag nog geen spijt van: “Dat het relatief lang zou gaan duren voordat Joep zijn zwemdiploma ging halen wisten we wel. We zijn enorm trots dat het hem uiteindelijk is gelukt. Maar dat hij nog door wilde gaan voor het B-diploma was echt een verrassing,” aldus de ouders van Joep. Op dit moment zwemt Joep nog steeds op de zaterdagmorgen om uiteindelijk zijn B-diploma te gaan halen.

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Kidsclub Zwemmen in Zwolle: Casestudie over de betekenis van het zwemdiploma

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Martijn Grolleman
Corina van Doodewaard

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

zwemmen