Visie & Beleidsplein
Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (2)
gedrag systematisch in kaart gebracht
Bergstra, M., & Groot, T. de (2024, januari). Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (2): gedrag systematisch in kaart gebracht. LO Magazine 112 (pp. B53 - B55)
In het eerste deel van dit artikel hebben we een gestructureerde methode om het bewegingsgedrag van kinderen met ADHD en ASS te analyseren geïntroduceerd. Centraal staan drie kernvragen: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe beoordeel ik wat ik zie?’ en ‘Wat ga ik vervolgens doen?’. De basis voor deze aanpak is het OPA-model, waarbij we inzoomen op de Omgeving, de Persoon en de Activiteit. Door middel van casestudies benadrukken we het belang en nut van maatwerk bij elke strategie. In dit vervolgdeel richten we ons op het thema gedragsprofilering, wat zich richt op het nauwkeurig in kaart brengen van gedrag. Na een grondige analyse en aan de hand van inzichtelijke casestudies, verduidelijken we hoe deze profilering toegepast wordt in de praktijk. Hierbij hanteren we de B-SMECS-indeling, allemaal met het streven naar een effectieve en progressiegerichte benadering van het beweeggedrag.
matchen, CLA-model, ADHD/ASS, inclusieve aanpak
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Bergstra - Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (2) - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Margriet BergstraTheo de Groot
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.